چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف اولویتبندی فناوریهای نوین آموزشی برای کاربست در سیستم آموزشی یکی از دانشگاههای نظامی ایران اجرا شده است.
روش پژوهش: در پژوهش حاضر، فناوریهای نوین آموزشی به دو بعد روشها و ابزارهای نوین آموزشی تقسیم شده و مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل همه اعضای هیئت علمی دانشکده علوم انسانی و مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس بود. پژوهش حاضر از لحاظ روش گردآوری دادهها در بخش کیفی پژوهش، توصیفی-دلفی و در بخش کمی، توصیفی-پیمایشی است؛ بر این اساس، پرسشنامه استاندارد برای گردآوری دادهها از خبرگان، تهیه و بهصورت مصاحبه ساختاریافته اجرا شد. درنهایت پس از رسیدن به اشباع نظری در پاسخها، از ۲۸ مصاحبه برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. برای توصیف دادهها از نرمافزار SPSS و برای اولویتبندی مؤلفهها از روش تحلیل تطبیقی-مقایسهای بهره گرفته شد.
یافتهها: مطابق نتایج پژوهش، در اولویتبندی فناوریهای نوین آموزشی، درنهایت روشهای آموزش شناختی- فراشناختی، ترکیبی، چندرسانهای، معکوس، اقتضایی، تریز و ابزارهای فیلماستریپ- اسلاید، اینترنت، کتاب و کتابخانه الکترونیک، برد هوشمند و رایانه، بهترتیب بالاترین امتیاز را کسب کرده و در اولویت قرار گرفتند.
نتیجهگیری: بهطور کلی میتوان گفت استفاده از روشهای انتخاب شده که عموماً روشهایی فعال بین فراگیران هستند، باعث یادگیری عمیقتر و پایدارتر خواهد شد، و استفاده از ابزارهای هوشمند و الکترونیکی منتخب نیز برای رشد آموزش در این دانشگاه ضروری هستند.
Objective: The purpose of this study is to prioritizing for new educational technologies for use in the educational system of one of the military universities of the Iran. Methods: In the present study, new educational technologies have been divided into two dimensions of new educational methods and tools and have been studied. The statistical population of this study included all faculty members of the Faculty of Humanities and Management and Economics of Tarbiat Modares University. The present study is descriptive in terms of data collection method in the qualitative part of the research and descriptive in the quantitative part; Accordingly, a standard questionnaire was prepared to collect data from experts and conducted in a structured interview. Finally, after reaching theoretical saturation in the answers, twenty-eight interviews were used to analyze the data. SPSS software was used to describe the data and comparative analysis was used to prioritize the components. PSS software was used to describe the data and comparative-analogical analysis was used to prioritize the components. Results: According to the research results, in prioritizing new educational technologies, finally, metacognitive, hybrid, multimedia, inverse, contingent, tris and film tools of strip slide, internet, e-book and library, smart board and computer, Respectively, obtained the highest score and were given priority. Conclusion: In general, it can be said that the use of selected methods, which are generally active methods among learners, will lead to deeper and more sustainable learning, and the use of selected smart and electronic tools are essential for the growth of education in this university.
خلاصه ماشینی:
در زمينه فناوري هاي نوين آموزشي ٤و موضوع هاي مرتبط با آن پژوهش هاي متعددي صورت گرفته است ؛ اما خلأ اولويت بندي اين فناوري ها بر اساس معيارهاي مختلف براي انتخاب آسان تر، همچنين نبود پژوهشي که روش ها و ابزارها را به صورت جامع و در کنار هم بررسي کند، حس مي شود؛ که اين پژوهش با شناسايي خلأهاي بيان شده سعي در پر کردن آنها دارد.
Educational new technologies نامه آموزش عالي ، سال ١٤، شماره ٥٤، ص .
ملاحظه مي شود که اگرچه در مورد انواع مختلف فناوري هاي نوين آموزشي در داخل و خارج از کشور پژوهش هايي انجام گرفته اســت ، اما در هيچ کدام از آنها فناوري ها در دو بخش روش ها و ابزارها در کنار هم و به صورت جامع بررســي نشــده و در پژوهش هاي پيشــين اولويت بندي بين فناوري هاي آموزشــي انجام نگرفته است ؛ از اين رو، در پژوهش حاضر همان طور که در سطور گذشته اشاره شد، قصد بر اين است که از جنبه هاي آداب فرهنگي ، مباحث اعتقادي و مذهبي ، ارزش هاي انقلابي و صرفه اقتصادي که معيارهاي موردنظر اين دانشگاه نظامي بوده اند، بين ٢٣ روش آموزشي (آموزش تريز١، آموزش موک ٢، آموزش سيار٣، آموزش اقتضايي ٤، آموزش از طريق اينترنت اشياء٥، يادگيري معکوس ٦، آموزش از طريق هوش مصنوعي ٧، روش شبيه سازي ٨، 1.
براي سنجش و اولويت بندي مؤلفه هاي مورد بررسي در پژوهش ، از ٤ معيار شامل آداب فرهنگي ، مباحث مذهبي و اعتقادي ، ارزش هاي انقلابي و صرفه اقتصادي که با استفاده از روش دلفي و مطابق نظر اعضاي هيئت علمي و خبرگان دانشگاه نظامي موردنظر در پژوهش ، انتخاب شده است .