چکیده:
هدف اصلی از اجرای پژوهش حاضر، شناسایی متخصصان رشته برنامه درسی از راه بررسی مقالههای آنان و تعیین حوزه خاص پژوهشی هر کدام است. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی- تحلیلی است که طی سه گام اجرا شده است. درگام اول، نام افراد دارای پنج مقاله یا بیشتر در مجلات تخصصی برنامه درسی مورد تأیید وزارت علوم، استخراج شد که تعداد آنها به 57 نفر رسید و بهعنوان مبنای کار قرار گرفت. در گام دوم، به منظور تهیه فهرست موضوعی مقالهها، نام پژوهشگران منتخب در دو پایگاه مجلات نور و جهاد دانشگاهی جستجو شد. در این مرحله با بررسی مقالههای ده نویسنده اول از نظر تعداد مقاله، فهرستی از حیطههای موضوعی تهیه شد. در گام سوم، مقالههای هر پژوهشگر در دستهبندی موضوعی جایگذاری شد. این فهرست شامل چهار دسته به شرح زیر است: 1-دسته بندی کلی؛ 2- آموزش عالی، 3- آموزش متوسطه و 4- آموزش ابتدایی که هر کدام دربردارنده عناصرطراحی، اجرا، هدف، محتوا، روش، ارزشیابی از برنامه درسی، معلم، فراگیر، زمان و مکان و کاربرد فناوری هستند. بر این اساس، فهرست نامهای متخصصان رشته برنامه درسی به همراه تعداد مقالههای هر کدام در 4 حیطه به دست آمد و نقشه راهی تدوین شد.
The main purpose of the present study was to identify curriculum specialists by reviewing their articles, and determining the specific research area of each. This research is of the applied type and descriptive-analytical method which has been done in three steps. In the first step, the names of people who had 5 or more articles in specialized curriculum journals approved by the Ministry of Science were extracted, which reached 57 people and were used as a basis for work. In the second step, in order to prepare a thematic list of articles, the names of the selected researchers were searched in two databases of Noor and Jihad Daneshgahi journals. At this stage, by reviewing the articles of the first ten authors in terms of the number of articles, a list of thematic areas was prepared. In the third step, each researcher's articles were placed in a thematic category. This list includes four categories as follows: 1) General category; 2) higher education, 3) secondary education, and 4) primary education, each of which includes elements of design, implementation, purpose, content, method, curriculum evaluation, teacher, learner, time and place, and application of technology. Based on this, the list of curriculum specialists along with the number of articles in each of the 4 areas was obtained and a road map was compiled.
خلاصه ماشینی:
واکاوي حيطه هاي موضوعي پژوهشگران برنامه ريزي درسي بر مبناي مقاله هاي چاپ شده آنان در پايگاه جهاد دانشگاهي و مجلات نور Analysis of Thematic Areas of Curriculum Development Researchers Based on Their Articles Published in the SID and NOOR Magazines تاريخ دريافت مقاله : ٩٨/٠٧/٠٩ ليلا حشمتيفر مرضيه معتمدي محمدآبادي احمدرضا نصر اصفهاني محمدامين عرفان منش هدف اصلي از اجراي پژوهش حاضر، شناسايي متخصصان رشته برنامه درسي از راه بررسي مقاله هاي آنان و تعيين حوزه خاص پژوهشي هر کدام است .
د: آموزش عالي: در اين قسمت براساس اطلاعات به دست آمده ، مقاله هاي نويسندگان در چندين مؤلفه تقسيم بندي شده که شامل موارد زير است : جدول (٨) بررسي اسامي نويسندگان و تعداد فراواني مقاله هاي چاپ شده آنها در حوزه برنامه ريزي درسي در آموزش عالي (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به جدول (٨)، ملکي در بخش طراحي؛ شريف در بخش اجرا؛ لياقت دار در بخش هدف ؛ نصر اصفهاني و ملکي در بخش محتوا؛ يارمحمديان در بخش روش ؛ محمدي در بخش ارزشيابي؛ ترکزاده ، عارفي و فتحي واجارگاه در بخش عنصر معلم ؛ محمدي و يوسفي در بخش عنصر فراگير؛ فتحي واجارگاه و ترکزاده در بخش مکان و زمان ؛ فرج الهي و عطاران در بخش کاربرد فناوري داراي بالاترين فراواني بودند.