چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر عوامل مهم مدرسه سبز بر یادگیری دانش آموزان منطقه دو استان تهران است. روش پژوهش کمی و از نظر هدف نیز کاربردی بود. ابتدا از طریق مطالعات کتابخانه ای عوامل مهمی که در ساخت مدرسه سبز مؤثر هستند مشخص گردید؛ سپس ۱۳۰ پرسشنامه از معلمان آموزش و پرورش مقطع ابتدایی در منطقه ۲ استان تهران جمعآوری شد که روایی آن ازطریق صاحبنظران و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ مورد تائید قرارگرفته است. با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری، حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) به تجزیه و تحلیل اقدام شد تا رابطه بین عوامل بر یکدیگر مشخص گردد. نتایج نشان داد که نگرش و تئوری مدرسه سبز بیشتر بر روی یادگیری دانش آموزان ازلحاظ محیط زیستی و مدیریت انرژی تأثیر داشته است و کمتر فضای مدرسه سبز اعم از طراحی بازشوها جهت نورگیری فضا، صدا، کیفیت محیط بر روی یادگیری آنها اثر گذاشته است که در بین آنها، شاخص های بازیافت درست با میانگین رتبه 80/13، مدیریت زباله های تفکیک شده با میانگین رتبه 24/13، استفاده درست از منابع آب با میانگین رتبه 22/13، اکوستیک با میانگین رتبه 62/12 و کاهش پسماند خروجی مدرسه با میانگین رتبه 33/12 قرار دارند. بنابراین، مدرسه سبز بهطور معنیدار و مثبتی تحت تأثیر نگرش، کنترل رفتاری درک شده، هنجارهای ذهنی و نگرانی از محیطزیست است اما در جهت تأثیر در قدرت یادگیری دانش آموزان نیست. همچنین دانش آموزان در مدرسه سبز به یادگیری اصلاح الگوی مصرف میرسند که در پی آن، استفاده صحیح از منابع طبیعی، بازیافت صحیح زباله، کاهش پسماند خروجی مدرسه، استفاده از مصالح سبز، عدم استفاده از انرژی زیاد را در پی دارد.
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد که نگرش و تئوري مدرسه سبز بيشتر بر روي يادگيري دانش آموزان ازلحاظ محيط زيستي و مديريت انرژي تأثير داشته است و کمتر فضاي مدرسه سبز اعم از طراحي بازشوها جهت نورگيري فضا، صدا، کيفيت محيط بر روي يادگيري آن ها اثر گذاشته است که در بين آنها، شاخص هاي بازيافت درست با ميانگين رتبه ١٣/٨٠، مديريت زباله هاي تفکيک شده با ميانگين رتبه ١٣/٢٤، استفاده درست از منابع آب با ميانگين رتبه ١٣/٢٢، اکوستيک با ميانگين رتبه ١٢/٦٢ و کاهش پسماند خروجي مدرسه با ميانگين رتبه ١٢/٣٣ قرار دارند.
همچنين جلايي و همکاران (١٣٩٥)، در مقاله اي بررسي کردند امروزه طراحي ساختمان هاي 1- Omar 2- United States Green Building Council سازگاربامحيط يست با عملکرد قابل قبول در زمينه ي صرفه جويي در هزينه ، مصالح و انرژي در توسعه شهرهاي پايدار امري بسيار مهم تلقي شده و رو به گسترش است .
توصيف متغيرهاي پژوهش و نتايج نرمال بودن (رجوع شود به تصویر صفحه) بررسي ميانگين ها نشان مي دهد که ميانگين چهار مولفه اصلي شامل طراحي مدرسه ، مديريت انرژي، زيست محيطي و تکنولوژي از مقدار متوسط نمرات يعني ٣ بالاتر شده است و نشان مي دهد هر چهار عامل اصلي داراي ميانگين متوسط يا بالاتر هستند و ميانگين عاملي کمتر از متوسط نيست .