چکیده:
هدف این پژوهش تعیین و مقایسه اثربخشی رویکرد هیجان - مدار و طرحواره- درمانی بر مشکلات برونیسازی فرزندان (دانشآموزان) مادران سرپرست خانوار بود. این پژوهش از نوع نیمهتجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را زنان سرپرست خانواری تشکیل دادند که حداقل یک فرزند دانشآموز داشتند. از این جامعه بعد از غربالگری، 45 نفر با روش در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری آزمایشی 1، گروه آزمایشی 2 و گروه کنترل، جایگزین شدند. یافتههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه نشانگان برونیسازی آخنباخ در سه نوبت پیشآزمون، پسآزمون و آزمون پیگیری گردآوری شدند و با نرمافزار SPSS و آزمونهای اندازهگیری مکرر مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان دادند که میانگین برونیسازی نمره گروه هیجان - مدار از 46/13 به 35/15 و گروه طرحواره-درمانی از 46/00 به 35/26 کاهش پیدا کرده و نتایج تحلیل اندازهگیری مکرر نشان داده است که هر دو درمان هیجان - مدار و طرحواره- درمانی بر کاهش مشکلات برونیسازی فرزندان مادران سرپرست خانوار اثربخش است (p
This study sought to compare the effectiveness of emotionally focused and schema therapies in reducing externalizing problems of children (students) in female-headed households. This quasi-experimental research had a pretest-posttest control group design. The statistical population of the study consisted of single mothers who predominantly head one-parent families and have at least one schoolchild. After screening, 45 women were selected by convenience sampling method and were randomly assigned to three groups: 15 subjects in experimental group 1, 15 subjects in experimental group 2, and 15 subjects in control group. The data were collected by using Achenbach Child behavior checklist in three stages of pre-test, posttest and follow-up and were analyzed via SPSS software and repeated measures tests. The results revealed that the mean score of the emotionally focused therapy group decreased from 46.13 to 35.15 and the mean score of schema therapy group reduced from 46.00 to 35.26. Moreover, the results of repeated measurements showed that both emotionally focused and schema therapies were effective in reducing externalizing problems of adolescents (p