چکیده:
این مطالعه، یک مطالعۀ نیمهآزمایشی است که با هدف بررسی اثربخشی آموزش مسائل مربوط به دورۀ بلوغ بر میزان آگاهی دانشآموزان دختر دورۀ متوسطۀ اول شهر ایلام انجام شد. طرح به کار رفته در این پژوهش، طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و گروه آزمایش و مرحلۀ پیگیری دو ماهه بود. جامعۀ آماری پژوهش نیز شامل دانشآموزان دختر مقطع متوسطۀ شهرستان ایلام در دبیرستانهای دخترانۀ شاهد آلیاسین و ولایت در سال تحصیلی 94- 95 بود که از طریق نمونهگیری در دسترس از بین دبیرستانهای سطح شهر ایلام انتخاب شد. اطلاعات از طریق پرسشنامۀ استاندارد «میزان آگاهی از مسائل و مشکلات بلوغ» (شیرزادی و همکاران، 1391) و برنامۀ مداخلهگر آگاهی از بلوغ جمعآوری شد. یافتهها نشان میدهد که تفاوت میزان آگاهی دانشآموزان دختر مقطع متوسطۀ شهر ایلام در زمینۀ بلوغ، قبل و بعد از آموزش از لحاظ آماری در سطح 01/. >p معنادار است؛ به عبارت دیگر، چون مقدار 038/8=F محاسبهشده در درجۀ آزادی 1 و 118 از مقدار جدول بیشتر میباشد، بین میزان آگاهی دانشآموزان دختر مقطع متوسطۀ شهر ایلام در زمینۀ بلوغ، قبل و بعد از آموزش، تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج همچنین نشان میدهد که علیرغم تمایل اکثریت دختران به دانش بلوغ، آگاهی و عملکرد آنان در مورد بلوغ و رعایت نکات بهداشتی، ضعیف بوده است. یافتهها همچنین حاکی از آن است که در آموزش مسائل و مشکلات مربوط به دورۀ بلوغ به دختران نباید تنها به مسائل فیزیکی بلوغ اکتفا کرد؛ بلکه توجه به مسائل روانشناختی آنها میتواند بسیار موثرتر واقع شود.
This study investigated the effectiveness of education on students’ awareness of puberty among first grade junior high school girls in Ilam city. The study was conducted as a quasi-experimental design including pretest posttest experimental and control group with two months intervention period. The sample includes students from Ale-Yasin and Valayat high schools in 94-95 Iranian educational year adopted through multi-layer random sampling. A standard questionnaire developed by Shirzadi et al (1390) was used as the instrument of the study. Findings indicated for a statistically meaningful difference between participants’ awareness of maturity before and after the intervention in P118) indicated for a difference which is due to education and familiarity with being aware of maturity and its condition. Results also display the participants’ eagerness though their level of awareness about maturity and its safety was low. Besides, it is stressed that knowledge about maturity should not be limited to physical aspects and psychological aspects of maturity need to be addressed as well.