چکیده:
اطلاعاتی از آموزش معماری در جهان سنت بر اساس فتوت نامه بنایان و دیگر فتوت نامهها موجود است. فتوت نامهها در هر رشته و صنف، منشور نظاممند یادگیری فن و مهارت بود. تداوم، تکرار و ارتقاء، طی قرنهای گذشته در کیفیت آثار ساختهشده، بسیار بالا و قابل تحسین است. بررسی کلی طرح و نقشها در معماری و تعامل بین معماران و شهرها نشان از آموزش مناسب دارد. کشف این مهم دغدغه و ضرورت اصلی است. هدف تحقیق شناخت و تحلیل فتوت نامهها و آموزش سنتی معماری، جهت یافت اصول آموزش سنتی معماری است. روش تحقیق تاریخی-تفسیری، با بررسی اسناد و مدارک موجود سعی در شناخت آموزش سنتی معماری است، با نگاه انتقادی و تحلیلی، فتوت نامهها، لوحها و کتیبههای تاریخی، روش آموزش، سیر تاریخی و ارزشهای آموزشی بیان و بررسی میشود. برای شناسایی بهتر موضوع، دادههای اولیه و ثانویه و اسناد، کتابها و نشریات مورد اهمیت و از ۴۴ منبع معتبر برای انجام تحقیق استفاده شده است. در نتیجه وظایف شاگرد، وظایف استاد و آموزش معماری در جهان سنت تفکیک شد و اصول آموزش سنتی معماران در چهار دستهبندی کلی روشهای انتقال دانش، روشهای آموزش، موارد آموزش و ارزشیابی مشخص شد. مباحث نظری و عملی از روش سینه به سینه از گذشتهگان به آیندگان با استفاده از تجارب شاگرد در خارج و داخل کارگاه ساختمانی انتقال داده میشد. روشهای آموزش سنتی معماری متناسب با تفکرات، اعتقادات و راه و رسم آیینی، شامل روشهای پیوستن به صنف بنایان و همگرا و همسو در جهت تعالی و آرمانگرایی بود. موارد آموزشی در سه دسته، آموزش زیبایی شناسی، الگوهای ازلی، هندسه و ریاضیات، روشهای ترسیم است، آموزش نیارش، روشهای اجرای بومی، مصالح، مقاومت زمین، و قوانین سازهای بود و آموزش اخلاق حرفهای شامل شناخت محیط متناسب با آسایش انسانها، حکمتها و مهارتهای آیینی، و قوانین حرفه و بازار زمانه بود. ارزشیابی با تأکید بر مهارت اجتماعی و قوانین ساختمانسازی انجام میشد.
The documents in traditional architectural education in the world relies on educating the Fotowwat-nama of the builders, masons and other existing ones. Fotowwat-nama in each field and fraternity, has been a systematic charter of education in learning technology and skills. The continuity, repetition, and improvements accumulated in the quality of the artifacts over the centuries, is very admirable. An overview of plans and designs in architecture and the interaction between architects and cities is an indication of the appropriate education. The goal of this study is to identify and analyze Fotowwat-nama and traditional training of architectural skills and to find principles of education in the past.The research method is historical-critical, using existing documents, while the aim is to seek to identify the traditional architectural skills education. Using a critical and analytical view, Fotowwat-nama, historical tablets and inscriptions, educating methods, historical trends, and their educational values are introduced while studying old documents alongside the literature in this field (44 credible sources were used for research).
Theoretical and practical education were taught transmitting the knowledge of the teacher to the student and using the studentchr('39')s experiences inside and outside the construction site. The methods of teaching traditional architecture in accordance with the thoughts, beliefs and rituals, included the methods of joining the class of builders and converging and aligned in the direction of excellence and idealism. Teaching items are in three categories: teaching aesthetics, primitive patterns, geometry and mathematics, drawing methods. Structural education included indigenous methods of execution, materials, ground resistance, and structural laws, and professional ethics education included knowledge of the environment appropriate to human comfort, wisdom and ritual skills, and the laws of profession and market. Evaluation was done with an emphasis on social skills and construction rules.