چکیده:
رویکرد نوآوری بازاریابی یکی از مولفه های مهم در تعیین استراتژی رقابتی کسب وکارها است. در این راستا، پژوهش حاضر به دنبال بررسی رابطه بین نوآوری بازاریابی و استراتژی های رقابتی با هدف ارائه راهکارهای جدید در راه مدیریت بنگاه اقتصادی و کسب مزیت رقابتی پایدار می باشد. جامعه آماری این پژوهش، مدیران ارشد بازاریابی و فروش ۸۴ واحد فعال صنعتی خوشه قطعات خودرو استان سمنان است. تعداد ۵۶ پرسشنامه قابل تحلیل به محققین ارجاع داده شد. برای آزمون فرضیات تحقیق از مدل یابی معادلات ساختاری مبتنی بر روش حداقل مربعات جزئی(PLS) استفاده شد. یافته های تحقیق حاکی از تاثیر مثبت معنادار بین نوآوری بازاریابی با مزیت رقابتی تمایز و مزیت رقابتی رهبری هزینه است. اما رابطه بین نوآوری بازاریابی و مزیت رقابتی تمرکز معنادار نبود.
Marketing innovative approach is one of the most important factors in determining the business competitive strategy. In this regard, the purpose of this study is to examine the relationship between marketing innovation and competitive strategies leading new solutions for enterprise management and competitive advantage. The statistical population of this study are senior marketing and sales managers of 84 companies producing auto parts in Semnan industrial parks; 56 questionnaires were returned to the researchers and were considered for data analysis. In order to test the hypotheses, structural equation modelling based on partial least square was used. Research findings indicate that a significant positive effect of marketing innovation on tow competitive strategies of differentiation as well as cost leadership. Yet, the effect of marketing innovation on focus competitive advantage was not supported.