چکیده:
هدف پژوهش حاضر، مدل رابطهای سیاستگذاریها، اولویتها، حمایتها، و ارزشیابی طرحهای پژوهشی با طرحهای پژوهشی تجاری شده ادراک شده بوده است. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند در سال ۱۳۹۳- ۱۳۹۲ به تعداد ۱۵۵ نفر تشکیل دادهاند. در پژوهش حاضر، به دلیل محدویت جامعه آماری پژوهش، از روش سرشماری برای نمونهگیری استفاده شده و کلیه پاسخگویان به تعداد ۱۵۵ نفر برای تحقیق انتخاب شدند. ابزار پژوهش مشتمل بر سه پرسشنامه محقق ساخته بوده است که عبارتند از: ۱. پرسشنامه محقق ساخته عوامل موثر بر گسترش تجاری سازی طرحهای پژوهشی (۹۴/۰=α) ۲. پرسشنامه محقق ساخته راهبردهای تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت (۸۶/۰=α) ۳. پرسشنامه محقق ساخته طرحهای پژوهشی تجاری سازی شده (۹۲/۰=α). برای تامین روایی پرسشنامههای یاد شده از نظرات اساتید و کارشناسان استفاده بعمل آمده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمونهای رگرسیون چند گانه گام به گام، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادله ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش بطور کلی نشان داد، بین سیاستگذاریهای پژوهشی دانشگاه، اولویت دهی به طرحهای پژوهشی-تجاری، حمایت از طرحهای پژوهشی تجاری، و ارزشیابی طرحهای پژوهشی، با تجاری سازی طرحهای پژوهشی در سطح ۰۵/۰P <رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد، تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت، رابطه بین عوامل چهارگانه اثرگذار مورد مطالعه را با توسعه طرحهای پژوهشی تجاری شده، میانجی گری میکند. نیز نتایج پژوهش نشان داد، مدل تجربی پژوهش از برازش نسبتا مطلوبی برخوردار بوده است.
The purpose of present research was to study relationship model of policies, priorities, supportives, and evaluation researches projects with perceived commercialization researches projects. The method of research was correlation all of the statistical community selected as sampling (155). The Instrument of research include of tree types: 1. made questionnaire of efficiency factors influencing developing the researches projects (=α 0. 94) ,2. made questionnaire of strategies for developing relationship between university and industry (=α 0. 86) ,3. made questionnaire of the commercilization researches projects (=α 0. 92). The validity of all of the questionnaires provided by specialists. The data analyzed by multiple regression test, pearson correlation test and structural model. The total results showed that there were relationship between policies, priorities, supportives, and evaluation researches projects with perceived commercialization researches projects