چکیده:
هدف: تببین مفهوم و اصول تربیت معنوی برای کودکان با تأکید بر مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تربیت رسمی عمومی ایران وبررسی فرصتها و چالشهای یادگیری الکترونیکی برای آن است.
روش: روش پژوهش کیفی، و جامعه آماری آن سند مبانی نظری تحول بنیادین، متون و منابع موجود درباره مفهوم معنویت و تربیت معنوی برای کودکان و نیز یادگیری الکترونیکی است که نمونه آماری به صورت هدفمند انتخاب شد. با استفاده از روش تحلیل استعلایی، مفهوم تربیت معنوی برای کودکان طبق مبانی نظری تحول بنیادین تبیین، و سپس با استفاده از روش استتاج قیاسی فرانکنا، سه اصل مهم تربیت معنوی کودکان که مربوط به وجه شناختی است، استنتاج و تشریح و سپس با روش توصیفی-تحلیلی به فرصتها و چالشهای یادگیری الکترونیکی در راستای تحقق اصول مذکور پرداخته شد.
یافتهها: تربیت معنوی برای کودکان ناظر به شناخت خداوند به عنوان مرجع امر معنوی، پرورش روح و گرایش کودک به سوی او، و تحقق حیات طیبه در همه ابعاد زندگی کودک میباشد. سه اصل مهم تربیت معنوی برای کودکان در وجه شناختی شامل: پرورش اندیشه و اعتقادات صحیح درباره خداوند؛ توسعه چشمانداز کودک درباره اعتقادات و امکانات معنوی دین خود و سایر سنن و ادیان؛ و پرورش تفکر انتقادی کودکان بدست آمد. همچنین، توسعه سواد معنوی کودکان از طریق منابع باز، دسترسی به منابع انسانی مرجع و ایجاد اجتماعات معنوی، از فرصتهای یادگیری الکترونیکی و نیز توانمندی معلمان و مدیریت فرایند تربیت کودکان، لزوم برخورداری آنها از نگرشها و مهارتهای ارتباطی لازم در امر آموزش الکترونیکی، نظارت و هدایت مشارکت کودکان و درک چشمانداز آنان در فضای آموزش الکترونیکی، و ارزشیابی و هدایت کودکان به سوی خودراهبری، از عمدهترین چالشهای یادگیری الکترونیکی برای تربیت معنوی کودکان هستند.
نتیجهگیری: کودکان باید در عرصه تربیت معنوی، سواد معنوی لازم را کسب تا بتوانند درباره جهتگیری معنوی خود خردمندانه و آگاهانه اقدام کنند. برای این مهم میتوان از فرصت های یادگیری الکترونیکی استفاده و در رفع محدودیتها و چالشهای این بستر برای تربیت معنوی کودکان اقدام نمود.
Objective: The purpose of this study is to explain the concept of spiritual education for children (S4C) and its principles with an emphasis on the Theoretical Foundations of Fundamental Transformation in the Formal Public Education System of Iran, and exploring the opportunities and challenges of e-learning for it.
Method: This is a qualitative research, and its statistical population consists of the document of Theoretical Foundations of Fundamental Transformation and all available texts and resources related to the concept of spirituality and spiritual education for children as well as e-learning. The statistical sample was selected through purposive means. Then, using the method of transcendental analysis, the concept of childrenchr('39')s spiritual education according to the Theoretical Foundations of Fundamental Transformation was explained, and using Frankena’s deductive model, three important principles of childrenchr('39')s spiritual education related to its cognitive aspect were inferred and explained, and then, using descriptive-analytical method, the opportunities and challenges of e-learning in achieving the mentioned principles were discussed.
Results: The results of the analysis showed that the spiritual education for children (S4C) focuses on the knowledge about Allah as the source of spirituality, nurturing the childchr('39')s spirit and inclinations towards Allah, and the realization of a ‘Purified life’ in all aspects of the childchr('39')s life. It was also clarified that the three important principles of childrenchr('39')s spiritual education in its cognitive aspect are: the principle of cultivating correct thoughts and beliefs about Allah as the source of spirituality; developing the childchr('39')s perspective on the beliefs and spiritual possibilities of his/ her religion and other traditions and religions; fostering the childrenchr('39')s critical thinking. Furthermore, developing children’s spiritual literacy through open sources, access to reference human resources with the least restrictions, and creating spiritual communities are some of the opportunities of e-learning for S4C. Also, empowerment of teachers and management of childrenchr('39')s educational process, their need to have the necessary attitudes and communication skills in e-learning, the monitoring and guiding learnerschr('39') participation, and understanding distance learning from children’s viewpoint, and evaluating and guiding children towards self-direction are some of the major challenges of e-learning for S4C.
Conclusion: Children should acquire the necessary spiritual literacy in the field of spiritual education based on the Theoretical Foundations of Fundamental Transformation so that they can act wisely and consciously about their spiritual orientation. In this regard, e-learning opportunities can be used to overcome its limitations and challenges for the spiritual education of children.