چکیده:
هدف: یکی از مسائل مهم، ارزشی و مورد تأکید درآموزشوپرورش بحث عدالت سازمانی است که رعایت آن در سازمان آموزشوپرورش که یک سازمان آموزشی است و زیرساختهای آینده منابع انسانی جامعه در آن شکل میگیرد، مهم و ضروری است. به همین دلیل، هدف از انجام این پژوهش طراحی و تبیین مدل عدالت سازمانی با رویکرد ارزشهای اسلامی است.
روش: روش پژوهش به لحاظ ماهیت داده از نوع کیفی و به لحاظ هدف از نوع کاربردی میباشد.‏ مشارکتکنندگان در پژوهش را 27 نفر از اساتید ، متخصصان و خبرگان سازمان آموزش و پرورش استان اردبیل تشکیل میدهند که بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق و تجزیهوتحلیل اطلاعات نیز با استفاده از فن تحلیل مضمون و نرمافزارMAXQDA انجام شد. جهت بررسی روایی پژوهش از روش مثلث سازی دادهها و برای ارزیابی پایایی از روش هولستی استفاده شده است.
یافته ها: نتایج حاکی از شناسایی سه مضمون اصلی برای عدالت سازمانی با رویکرد ارزشهای اسلامی شامل عدالت توزیعی (عدم تبعیض در اجرای قوانین، انتصاب و استخدام بر اساس معیارهای اسلامی، امانتداری، توزیع عادلانه امکانات و ...)، رویهای (پایبندی به قرآن، برخورداری از تقوا، رعایت حلال و حرام، نهادینهسازی امر بهمعروف و نهی از منکر، گذشت کردن هنگام مشاهده اشتباهها، برخورداری از پشتوانه قوی معنوی و مذهبی و ...) و مراودهای (احساس برادری دینی، اخلاص در کار، حفظ کرامت انسانی، داشتن روابط حسنه باهم، فروخوردن خشم، افتادگی نسبت به کارکنان و ...) است
.نتیجه گیری : بر این اساس لازم است زمینه و بسترهای لازم برای پیادهسازی عدالت سازمانی و پیامدهای آن فراهم نمود.
Objective: One of the most important, valuable and emphasized issues in education system is the discussion of organizational justice, the observance of which is important and necessary in the ‘education organization’, which is an educational organization wherein the future infrastructure of human resources of the society is formed. For this reason, the purpose of this study is to design and explain the model of organizational justice with the approach of Islamic values.
Method: The research method is qualitative in terms of data nature, and applied in terms of purpose. The participants in the research are 27 professors, specialists and experts of Education Organization in Ardabil Province, who were selected by purposive sampling. Data were collected through in-depth semi-structured interviews and data analysis using content analysis technique and MAXQDA software. The data triangulation method was used to evaluate the validity of the research and the Holsti’s method was used to evaluate the reliability.
Conclusion: The results indicate the identification of three main themes for organizational justice with the approach of Islamic values, including distributive justice (non-discrimination in law enforcement, appointment and employment according to Islamic standards, trusteeship, equitable distribution of facilities, etc.), procedural justice (adherence to the Qurchr('39')an, possessing piety, observing what is lawful and unlawful, institutionalizing enjoining the good and forbidding the evil, forgiving while observing mistakes, having strong spiritual and religious support, etc.) and communicational justice (feeling of religious brotherhood, sincerity in work, preserving human dignity, having good relationships with each other, suppressing anger, humbleness towards employees, etc.). Also, the necessary grounds and contexts for the implementation of organizational justice and its consequences were identified.