چکیده:
Aims: Throughout the ongoing COVID-19 pandemic, the role of students in transmitting the infection has received special attention aiming at protecting the younger generation against COVID-19 and other known respiratory diseases. This research aimed to specify factors related to Covid-19 preventing behaviors in high school students.
Instrument & Methods: This cross-sectional study was conducted on 2852 students aged 13 to 18 in Hamadan in 2020. Participants were selected using the multistage cluster sampling method. The data were collected with a researcher-made EPPM questionnaire. Data were analyzed statistically by Stata 14.2 software using the Chi-square and Fisherchr('39')s exact tests.
Findings: The vast majority of students (67.02%) were in the danger control response phase. The response efficacy (77.3%) and perceived efficacy (75.3%) had the highest percentage of the mean from the maximum obtainable score among constructs of the model. There was a significant difference between categories of the EPPM model with doing healthy behaviors. Moreover, the proportion of doing health behaviors was significantly higher in students in the danger control phase.
Conclusion: The predominance of the perceived threat of COVID-19 on the perceived efficacy affects preventive health behaviors. Therefore, a theory-based behavioral modification program can be developed based on gender among high school students. Higher grade students and poor socioeconomic status require intense educational interventions to modify their hygienic behaviors.
اهداف: در طول دوره همه گیری کووید-19، نقش دانش آموزان در انتقال عفونت با هدف محافظت از نسل جوان در برابر COVID-19 و سایر بیماریهای تنفسی شناخته شده، مورد توجه ویژه قرار گرفته است. با این حال، اطلاعات کمی در مورد عوامل مرتبط با رفتارهای پیشگیرانه کووید-19 در دانش آموزان دبیرستانی وجود دارد. این تحقیق با هدف تعیین عوامل مرتبط با رفتارهای پیشگیرانه از کووید-19 در دانش آموزان دبیرستانی انجام شد.
ابزار و روش ها: این مطالعه مقطعی بر روی 2852 دانش آموز 13 تا 18 ساله در همدان در سال 2020 انجام شد. شرکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. داده ها به کمک پرسشنامه محقق ساخت مبتنی بر EPPM جمع آوری شد. تجزیه وتحلیل داده ها به کمک آزمون های آماری مجذور کای و فیشر و به وسیله نرم افزار Stata 14.2 انجام شد.
یافته ها: اکثردانش آموزان (67.02) در مرحله کنترل خطر قرار داشتند. کارآمدی پاسخ (77.3) و کارآمدی درک شده (75.3) بیشترین درصد میانگین را از حداکثر نمره قابل اکتساب در بین سازه های مدل کسب کردند. بین مسیرهای مدل EPPM با انجام رفتارهای سالم تفاوت معناداری وجود داشت و نسبت رفتارهای بهداشتی در دانش آموزان در مسیر کنترل خطر به طور قابل توجهی بیشتر بود.
نتیجه گیری: غلبه تهدید درک شده از کووید-19بر اثربخشی درک شده بر رفتارهای بهداشتی پیشگیرانه تأثیر می گذارد. بنابراین، یک برنامه اصلاح رفتاری مبتنی بر نظریه می تواند بر اساس جنسیت در دانش آموزان دبیرستانی تدوین شود. دانش آموزان مقاطع بالاتر و کسانی که وضعیت اجتماعی و اقتصادی ضعیفی دارند، برای اصلاح رفتارهای مربوط به سلامتی خود به مداخلات آموزشی بیشتری نیاز دارند.