چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تبیین شایستگی معلمان شیمی و شناسایی عوامل تسهیلکننده و بازدارنده آموزش مبتنی بر شایستگی در تربیت معلمان شیمی میباشد. پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، کمی و بر حسب گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل 186 نفر از معلمان شیمی استان زنجان بوده که با جدول مورگان و کرجسی حجم نمونه 144 نفر با روش تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن با نظرات متخصصان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 91/ 0 بدست آمد. از آزمون t تک نمونهای به منظور تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. پژوهش نشان داد در شش حوزه دانش و مهارت و سه حوزه نگرش و صفات رفتاری، شایستگی معلمان شیمی قابل قبول بوده ولی با حالت مطلوب فاصله وجود دارد. بیشترین سهم عامل تسهیلکنندگی/ بازدارندگی مربوط به دانش و مهارت اساتید در دورههای تربیت معلم 8/ 49 درصد در حوزه دانش و مهارت شایستگی و دلایل ساختاری با 3/ 40 درصد در حوزه نگرش و صفات رفتاری بوده است. کمترین سهم مربوط به دلایل فلسفی با 13/ 8 درصد در حوزه دانش و مهارت و توانایی و علاقهمندی دانشجومعلمان با 10 درصد در حوزه نگرش و صفات رفتاری را بهخود اختصاص دادهاند.
The purpose of the research is to explanation the competency of chemistry teachers and to identify facilitating / inhibiting factors for competency-based education in chemistry teacher training. Research in terms of purpose, applied, the method, quantitative and in terms of data collection is a descriptive survey type. From 186 chemistry teachers in Zanjan province, 144 were selected by random sampling and Morgan table. The validity questionnaire with expert opinions and its reliability was obtained cronbach's alpha coefficient of 0.918. For explain the existing conditions of competence one-sample t-test were performed. The results showed in six domains of knowledge and skill and three domains of attitude and behavioral trait of competency were acceptable but it is far from ideal.To determine the contribution of facilitating / inhibiting factors to competency-based education descriptive statistics were used. The largest share in the area of knowledge and skills related to teachers' knowledge and skills with 49.8% and in the area of attitude and behavioral traits structural reasons were obtained with 40.3%. Lowest share in the area of knowledge and skill related to philosophical reasons 13/8% and in the area of attitude and behavioral trait related to student-teachers ability and interest was obtained with 10.0%.To determine the contribution of facilitating / inhibiting factors to competency-based education descriptive statistics were used. The largest share in the area of knowledge and skills related to teachers' knowledge and skills with 49.8% and in the area of attitude and behavioral traits structural reasons were obtained with 40.3%. Lowest share in the area of knowledge and skill related to philosophical reasons 13/8% and in the area of attitude and behavioral trait related to student-teachers ability and interest was obtained with 10.0%.
خلاصه ماشینی:
پفيانکو٥ در سال ٢٠٠٩ ذيل عنوان مقاله "استانداردهاي شايستگي براي معلمان قرن ٢١ در آسياي جنوب شرقي" و با هدف بهبود کيفيت يادگيري به واسطه بهبود کيفيت آموزش ، ويژگيهاي استادان ايده آل را در قرن ٢١ موارد زير عنوان ميکند: شايستگي چندمهارتي، شايستگي در زمينه هاي آموزش و تربيت ، فناوري آموزشي چندرسانه اي، فناوري اطلاعاتي، داراي مهارت هاي ارتباطي قوي، داراي سطح بالاي فداکاريهاي مربوط به حرفه (خود را وقف رشته کردن )، خودانگيزشي و تعهد، علاقه مند به يادگيري و ياددهي بيان ميکند و در نهايت چارچوب شايستگي را تحت چهار دسته يادگيري دانستن ، يادگيري جهت عمل کردن ، يادگيري بودن ، يادگيري زندگي با يکديگر 1: Huntley 2: Hong, Jeou, Chan & Lih 3: Koster, Brekelmans, Korthagen & Wubbels 4 :Lao, Kaipatty, Jeronimo 5: Pefianco بيان کرد.
جدول (١٠): سهم هر يک از عوامل تسهيل کننده و بازدارنده در نگرش و صفات رفتاري نام بعد/ سازه , دلايل فلسفي , دلايل ساختاري , دانش و توانايي مدرسان در دوره تربيت معلم و مدرسان دوره -هاي ضمن خدمت , توانايي و علاقه -مندي دانشجو-معلمان در طول تحصيل يا معلمان در طول خدمت , جمع فردي , 28/87, 32/54, 23/02, 15/58, 100/00 رفتاري - اجتماعي , 16/67, 50/56, 23/75, 9/03, 100/00 باورهاي حرفه اي , 17/71, 37/96, 38/89, 5/44, 100/00 نگرش و صفات رفتاري , 21/08, 40/35, 28/55, 10/01, 100/00 (به تصویر صفحه رجوع شود)شکل ٤: سهم هر يک از عوامل تسهيل کننده و بازدارنده در سازه نگرش و صفات رفتاري نتيجه گيري با توجه به اهميت و نقش موثر معلمان به عنوان يکي از مهم ترين عوامل تاثيرگذار در تحقق اهداف کمي و کيفي آموزش و پرورش و ضرورت برخورداري آنان از شايستگي لازم در امر مهم تربيت ، اين پژوهش به دنبال تبيين وضعيت موجود شايستگي معلمان شيمي در حوزه دانش ، مهارت و نگرش و صفات رفتاري براي تدريس در دوره دوم متوسطه و شناسايي عوامل تسهيل کننده و بازدارنده در آموزش مبتني بر شايستگي براي تربيت معلمان شيمي با مطالعه موردي در استان زنجان بوده است .