چکیده:
با توجه به مشکلات موجود در مقطع تحصیلات تکمیلی، این پژوهش سعی داشته ارتباط میان عوامل روانشناختی با جنبههای آموزشی و کاربردی خودکارآمدی دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاههای ایران را مدلسازی کند. بدین منظور از پرسشنامههای استاندارد و محقق ساخته استفاده شده است که در مجموع پرسشنامه کلی دارای آلفای کرونباخ 813/ 0 است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان مقطع دکتری دوره تحصیلات تکمیلی دانشگاههای ایران هستند؛ روش نمونهگیری به صورت تصادفی ساده و شامل 297 نفر از این دانشجویان بوده است. نتایج نشان میدهد که آشفتگی شناختی بیشترین تاثیر را بر خودکارآمدی دانشجویان میگذارد و پس از آن عملکرد رفتاری و عملکرد شناختی قرار میگیرند. در بین ابعاد خودکارآمدی بعد عمومی و بعد تحصیلی ابعاد زیربنایی هستند که نقش میانجی را بین ابعاد و عوامل دیگر و خودکارآمدی دانشجویان ایفا میکنند. همچنین نتایج آزمون مدل، علاوه بر تایید تاثیرگذاری عوامل، نشان میدهد که متغیرهای کنترلی جنسیت، سن و تاهل بر خودکارآمدی دانشجویان تاثیرگذار است اما متغیرهای اشتغال و سطح دانشگاه رابطه معنیداری در نمونه پژوهش ندارد.
Regarding the problems in postgraduate course, this study has tried to model relationships between psychological factors with educational and practical aspects of self-efficacy on postgraduate students of Iran’s universities. In this regard, the standard and researcher-made questionnaires were employed and the Cronbach’s Alpha for final questionnaire was calculated as 0. 813. The statistical population of this study included all postgraduate students of Iran’s universities and the sampling method was simple random and included which led to the selection of 297 students as the final study sample. The results indicate that cognitive disturbance has greatest impacts on student’s self-efficacy and then are placed behavioral performance and cognitive performance. Among the self-efficacy dimensions, general and educational are underlying dimensions that play a mediator role among dimensions and other factors. Also results of model test show that control variables of gender, age and marital status affect students' self-efficacy, but employment and university level had no significant relationship with students' self-efficacy in research sample.
خلاصه ماشینی:
Also results of model testهمچنين نتايج آزمون مدل ، علاوه بر تأييد تأثيرگذاري show that control variables of gender, ageand marital status affect students' self-عوامل ، نشان ميدهد که متغيرهاي کنترلي جنسيت ، سن و efficacy, but employment and university levelتأهل بر خودکارآمدي دانشجويان تأثيرگذار است اما 'had no significant relationship with studentsمتغيرهاي اشتغال و سطح دانشگاه رابطه معنيداري در نمونه self-efficacy in research sample.
جامعه آماري اين پژوهش شامل کليه دانشجويان مقطع دکتري دوره تحصيلات تکميلي دانشگاه هاي ايران است که به منظور استخراج الگوي مناسب براي خودکارآمدي دانشجويان مورد استفاده قرار ميگيرد.
ازاين رو شکل (١) مدل مفهومي اوليه پژوهش را نشان ميدهد که در آن جنبه هاي آموزشي و کاربردي خودکارآمدي دانشجويان داراي ابعاد عمومي، تحصيلي، پژوهشي، خلاق و کارآفرينانه است که متأثر از عملکرد شناختي، آشفتگي شناختي و عملکرد رفتاري هستند.
جدول ٣- آزمون کولموگروف - اسميرنوف يک نمونه اي براي متغيرهاي پژوهش انحراف آماره -K سطح ابعاد و عوامل ميانگين N معيار S معنيداري خودکارآمدي عمومي ٤٨/٢٣ ٢/٥٤٧ ١/٧٢ ٢٩٧ ٠/٠٠٥ خودکارآمدي تحصيلي ٣١/١٣ ٢/٦٠٩ ١/٦٠ ٢٩٧ ٠/٠١١ خودکارآمدي پژوهشي ٢٥/٥٤ ١/٣١١ ٢/٧١ ٢٩٧ ٠/٠٠٠ خودکارآمدي خلاق ٣٨/٩٢ ١/٧٥٢ ٢/٠٣ ٢٩٧ ٠/٠٠١ خودکارآمدي کارآفرينانه ٤٠/٠٧ ٣/٥١٧ ١/١٩ ٢٩٧ ٠/١٢١ عملکرد شناختي ٢١/٤٢ ١/١٤٨ ١/٤٠ ٢٩٧ ٠/٠٤٣ معکوس آشفتگي شناختي 0/051 297 1/31 1/711 19/63 عملکرد رفتاري ٢٠/٢٨ ٠/٩٩٣ ٢/١٢ ٣٩٧ ٠/٠٠٠ با توجه به جدول (٣)، ضريب معناداري اغلب متغيرها کمتر از ٠/٠٥ است ؛ بنابراين فرض صفر (H٠) که توزيع نرمال متغير مورد نظر است ، رد مي شود.