چکیده:
این مطالعه با هدف بررسی ابعاد مثبت و منفی زیست در فضای تکجنسیتی[1] دانشگاه فرهنگیان از نگاه استادان و دانشجومعلمان[2] این دانشگاه انجام شد. این پژوهش بهلحاظ هدف، تحقیقی کاربردی و در اجرا پژوهشی پیمایشی است که بهروش کمی (بهانضمام یک پرسش باز) انجام شدهاست. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ تحقیق انتظاری (1397) است که با اندکی جرحو تعدیل استفادهشد. پرسشنامۀ تحقیق حاضر در پنج محور رشد فردی و اجتماعی، اسلامیشدن دانشگاه، عملکرد تحصیلی، آرامش روانی و زمینهسازی برای ازدواج هدف این مطالعه را دنبال کردهاست. جامعۀ مورد مطالعه دانشگاه فرهنگیان یزد و نمونه شامل 120 نفر از اساتید و دانشجویان این دانشگاه (10 استاد زن، 10 استاد مرد، 50 دانشجوی زن، 50 دانشجوی مرد) میباشد. یافتههای این مطالعه نشانداد اغلب آزمودنیها در محورهای رشد فردی و اجتماعی، اسلامیشدن دانشگاه، عملکرد تحصیلی و زمینهسازی برای ازدواج، نمرۀ قابلقبولی به فضای حاکم بر دانشگاه نمیدهند. اما معتقدند تحصیل در این دانشگاه توانستهاست آرامش روانی والدین دانشجویان را تا حد زیادی تأمین کند. محققین این مطالعه مبتنی بر مطالعات نظری و یافتههای کمی و کیفی این پژوهش، بر لزوم بازبینی اسناد سیاستگذاری برای این دانشگاه و پرهیز از اقداماتی که ادلۀ کافی شرعی و پژوهشی برای آن وجود ندارد، تأکید دارند.
The aim of this study was to investigate the positive and negative dimensions of life in the unisex Teacher Training University from the perspective of professors and teacher-students of this university. This research is an applied research in terms of purpose and a survey research in practice. Yazd Teacher Training University was selected as the population for study and the research tool included a questionnaire designed by Entezari (2018) which was used with some modifications. This questionnaire involves five components: individual and social development, Islamization of the university, academic performance, psychological peace and preparing for marriage. In this study, 120 questionnaires were completed by 20 professors (male & female) and 100 teacher-students (male & female). The findings show that majority of the participants do not give an acceptable grade to the atmosphere in the university for personal and social development, Islamization of the university, academic performance and preparing for marriage. However, they believe that studying at this university has been able to provide the psychological peace of students' parents to a great extent. Based on theoretical studies and quantitative and qualitative findings of this research, it seems necessary to review the policy-documents of this university and to avoid actions for which there is not enough religious and research evidence.
خلاصه ماشینی:
براي نمونه در دانشگاه آزاد اسلامي مرودشت ديدگاه اساتيد و دانشجويان در يک نمونۀ ٤٠٠ نفره و به کمک پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفته و نتايج نشان ميدهند دانشجويان و اساتيد با تفکيک جنسيتي دانشگاه ها موافق نيستند و معتقدند اين طرح ، تأثير چنداني در افزايش بهداشت روان ، کاهش آسيب هاي اجتماعي، تحکيم بنيان خانواده و پيشرفت تحصيلي ندارد (فرهادي، زارعي و فرهادي ، ١٣٩٦).
در بررسي آثار و پيامدهاي تفکيک جنسيتي در دانشگاه علامه طباطبائي و مقايسۀ آن با دانشگاه هاي ديگر نيز ١٣٥٠ نفر به صورت تصادفي و سهميه اي بر حسب جنس ، مقطع تحصيلي دانشگاه و دانشکده محل تحصيل انتخاب شده و باز هم نتايج گواه بر آن است که اکثريت دانشجويان نسبت به اين طرح مخالفت نشان داده اند.
مطالعۀ مشابه ديگر با هدف بررسي نگرش دانشجويان به اجراي طرح تفکيک جنسيتي در دانشگاه هاي استان گلستان به انجام رسيده و يافته هاي حاصل از مطالعه بر نمونه اي ٢٠٩ نفره نشان ميدهد ٣٦/١ درصد دانشجويان با اين طرح موافق و ٦٨/٤ درصد با آن مخالفند و اين نتيجه ارتباط معنيداري با جنسيت ، تاهل و نيز قوميت اين افراد ندارد (مجني، جويباري، ثناگو، عراقيان مجرد، جنتي و دورانديش ، ١٣٩٣).
يافته ها اين مطالعه با هدف بررسي نظرات اساتيد و دانشجويان ، نسبت به مزايا و معايب طرح تفکيک جنسيتي در دانشگاه فرهنگيان يزد (واحد خواهران و برادران ) به انجام رسيد و نتايج آن در پنج محور رشد فردي و اجتماعي، اسلاميشدن دانشگاه ، عملکرد تحصيلي، آرامش رواني و زمينه سازي براي ازدواج ارزيابي شد.