چکیده:
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی راهبردی تبدیل کتابخانههای دانشگاهی به سازمانهاییادگیرنده در دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. پژوهش از نوع کاربردی بود که به روش آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) انجام شده است. جامعه آماری شامل15 نفر از خبرگان علم اطلاعاتودانششناسی در بخش کیفی، کارکنان و مدیران کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی، در بخش کمی بودند. ابزار گردآوری دادههای کیفی، پرسشنامه دلفی نیمهساختارمند و در بخش کمی، پرسشنامه محققساخته مستخرج از فرایند دلفی فازی بود. دادههای کیفی با تکنیک دلفی در سه فاز گردآوری شد. دادههای کمی نیز با تحلیلعاملی و تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS، مورد ارزیابی قرار گرفت. بارهای عاملی شاخصهای الگوی راهبردی تبدیل کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی به سازمان یادگیرنده، بالاتر از 6/0 (قابلقبول) قرار داشته که حاکی از تاثیرگذاری شاخصها در شکلگیری مولفههای مدل بود. با توجه به ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، مقدار AVE برابر با 5/0 بوده، لذا تمامی معیارها در متغیرهای پنهان، در محدوده قابلقبول قرار داشتهاند. با اطمینان 99درصد، مناسببودن وضعیت برازش مدلهای اندازهگیری مولفههای پژوهش، تایید شدند. پس از اجرای مراحل دلفی، 7مولفه و 39 شاخص باقیماند. نتایج آزمون t در بخشکمی نشان داد که بین وضعیت مطلوب و وضعیت موجود در مولفههای تبدیل کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی به سازمانهاییادگیرنده، تفاوت معناداری وجود داشته و وضعیت موجود نسبت به مطلوب در حد پایینتر از متوسط قرار دارد. با توجه به برازش مناسب، الگوی تبدیل کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی به سازمانهاییادگیرنده با مولفههای یادگیری مداوم؛ یادگیری گروهی؛ توانمندسازی؛ رهبریراهبردی؛ پرسشگری و گفتگو؛ تفکرنظامگرا و ادغام سیستمها ارائه شده است.
The purpose of this study is to provide a strategic model for the transformation of university libraries into learning organizations with emphasis on Islamic Azad University libraries.Type of applied research and conducted by mixed exploratory method . statistical population included 15 experts in information science and science for the quality department and all staff and librarians of the Islamic Azad University throughout the country for the quantitative department.data collection tool was a semi-structured Delphi questionnaire in the qualitative section and a researcher-made questionnaire with seven components and 39 indicators of the Delphi process in the quantitative section.Qualitative data analysis was performed by Delphi techniques in three phases. factor of the model indices are all higher than 0.6 (acceptable range), which indicates the effectiveness of the indices in the formation of model components.According to alpha coefficient and combined reliability, value of AVE is equal to 0.5, so all the criteria in the latent variables of the research are within acceptable range. With 99% confidence, the appropriateness of the fit of the measurement models of the research components is confirmed.After Delphi analysis, 7 components and 39 indicators remained. results of t-test in the quantitative part showed that there is a significant difference between the desired situation and the situation in all components and the current situation is lower than the average compared to the desired situation.Due to the appropriate fit, the pattern of conversion of Islamic Azad University libraries into learning organizations with components of continuous learning; Team learning; Empowerment; Strategic leadership;