چکیده:
هدف: پژوهش حاضر، باهدف فرا تحلیل عوامل سازمانی موثر بر تسهیم دانش سازمانی انجامشده است. روش: مکانیسم اجرای پژوهش حاضر فرا تحلیل- کمی است، تا از این طریق بتوان به یک جمعبندی کلی در این حیطه دستیافت. بدین منظور از نرمافزار CMA2 استفادهشده است. هدف این روش، انسجامبخشی، مرور نظاممند و یکپارچه مطالعات صورت گرفته در یک حوزه معین پژوهشی است. نتایج: یافتههای پژوهش نشاندهنده این است که عوامل سازمانی با 000/0P-value= تاثیر معناداری بر تسهیم دانش سازمانی داشته و توانسته 504/0 درصد از تغییرات تسهیم دانش را تبیین کند. با توجه به نتایج آزمون ناهمگونی (166/1237Q=) و 000/0 P-value= میتوان گفت که بین مطالعات صورت گرفته ناهمگنی وجود دارد و به ابن منظور از اندازه اثر تصادفی استفادهشده است. نمودار قیفی نیز نشانگر خطای استاندارد پایین و سوگیری نسبتا کم است، در حقیقت بیانگر توزیع نرمال و تصادفی است و خطای مشاهدهشده ناشی از انواع اریب احتمالی است. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش از بین عوامل سازمانی موثر بر تسهیم دانش سازمانی سرمایه ساختاری با (636/0)، سرمایه رابطهای (637/0)، اعتماد شناختی (646/0)، اعتماد عاطفی (609/0)، رهبری تحولآفرین (643/0)، پیوند متقابل اجتماعی (713/0) و زبان مشترک (690/0) بیشترین اندازه اثر و رابطه معنادار را با تسهیم دانش سازمانی داشتهاند.
Aim: The present study was conducted to analyze the meta-analysis of organizational factors affecting the sharing of organizational knowledge. Method: The present study's mechanism is a quantitative meta-analysis to reach a general conclusion in this area. For this purpose, CMA2 software has been used. The purpose of this method is to integrate studies conducted in a specific field of research. Results: Findings show that organizational factors with p-value= 0/000 significantly affect knowledge sharing from the organization and can explain up to 0/504 the changes in knowledge sharing. Heterogeneity test shows that there is heterogeneity between the studies (Q= 1237/166 and p-value= 0/000). Also, The funnel diagram shows low standard error and relatively low bias. The expression in the distribution is regular, and the observed error is due to possible types of oblique. Conclusion: According to the research findings, among the organizational factors affecting the sharing of organizational knowledge, structural capital with 0/636, relationship capital 0/637, cognitive trust 0/646, emotional trust 0/609, transformational leadership 0/643, social interaction 0/713, and standard language 0/690 they had the highest effect size and significant relationship with organizational knowledge sharing.