چکیده:
کارآفرینی نه فقط یک علم، بلکه شیوه و هنری برای زیستن است و برگزیدن آن می تواند موجب ارتقا کیفیت زندگی گردد. با توجه به اهمیت کارآفرینی، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عدم اطمینان محیطی بر گرایش کارآفرینانه با نقش میانجی سرعت نوآوری انجام شده است. از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعۀ آماری این پژوهش کارکنان ستادی بانک سپه تهران که تعداد آنها 1600 نفر و حجم نمونه 310 نفر است. روش جمع آوری داده ها کتابخانهای و میدانی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه میباشد و برای بررسی روایی، از روایی سازه واگرا و همگرا، برای تعیین پایایی پرسشنامه ها از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. همچنین تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از معادلات ساختاری و نرم افزار smart-pls انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد: عدم اطمینان محیطی با نقش میانجی و بدون نقش میانجی، دولت و سیاستها با نقش میانجی، اقتصاد با نقش میانجی و بدون نقش میانجی، محصولات، بازارها و تقاضا با نقش میانجی و بدون نقش میانجی، رقابت با نقش میانجی، و فناوری در صنعت بدون نقش میانجی سرعت نوآوری بر گرایش کارآفرینانه تأثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین منابع و خدمات مورد استفاده در سازمان با نقش میانجی و بدون نقش میانجی، فناوری در صنعت با نقش میانجی، دولت و سیاست ها بدون نقش میانجی، و رقابت بدون نقش میانجی سرعت نوآوری برگرایش کارآفرینانه تأثیر ندارند.
Entrepreneurship is not only a science, but also a way of life and art, and choosing it can improve the quality of life. Due to the importance of entrepreneurship, the present study aimed to investigate the effect of environmental uncertainty on entrepreneurial orientation with the mediating role of innovation speed. In terms of practical purpose and in terms of implementation, it is a descriptive survey type. The statistical population of this research is the staff of Sepah Bank of Tehran, whose number is 1600 people and the sample size is 310 people. The data collection method is library and field and the data collection tool is a questionnaire and to check the validity, the validity of the divergent and convergent structure, to determine the reliability of the questionnaires, Cronbach's alpha method has been used. Data analysis was also performed using structural equations and smart-pls software. The results showed: environmental uncertainty with mediator role and without mediator role, government and policies with mediator role, economy with mediator role and without mediator role, products, markets and demand with mediator role and without mediator role, competition with mediator role, And technology in industry without the mediating role of innovation speed has a positive and significant effect on entrepreneurial orientation. Also, the resources and services used in the organization with the role of mediator and without the role of mediator, technology in industry with the role of mediator, government and policies without the role of mediator, and competition without the role of mediator The speed of innovation does not affect entrepreneurial orientation.
خلاصه ماشینی:
به طور کلي، بررسي اثر عدم اطمينان محيطي (قابليت پيش بيني شرايط سياسي، اقتصادي، تغيير در منابع و خدمات مورد نياز، محصولات ، بازارها و تقاضا، رقابت و فناوري) بر گرايش کارآفرينانه (خطرپذيري، نوآوري، پيشگامي، رقابت تهاجمي و استقلال ) در بانک سپه از اهميت زيادي برخوردار است که با عنايت به شرايط اقتصادي حال حاضر کشور و عدم توجه به اين موضوع مهم در مطالعات قبلي، تحقيق حاضر در صدد خواهد بود که پاسخ گوي اين سوال باشد که آيا تغييرات غيرقابل پيش بيني درشرايط و مولفه - هاي محيطي بر گرايش کارآفرينانه بانک سپه اثر دارد؟ مدل مفهومي تحقيق (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل (١): مدل مفهومي تحقيق فرضيه هاي تحقيق فرضيه هاي اصلي ١- عدم اطمينان محيطي با نقش ميانجي سرعت نوآوري بر گرايش کارآفرينانه تأثير دارد.
باتوجه به خروجي نرم افزار آماره احتمال براي متغير ميانجي سرعت نوآوري در تاثير عدم اطمينان محيطي بر گرايش کارآفرينانه برابر با ٢,٧٣٠ بدست آمده است که از قدرمطلق ١,٩٦ بزرگتر است بنابراين اين فرضيه تاييد مي شود و باتوجه به اينکه ضريب استاندارد ٠,٠٩٨ بدست آمد(مثبت است ) يعني نقش ميانجي سرعت نوآوري مثبت است (جدول ٧).
باتوجه به خروجي نرم افزار آماره احتمال براي متغير ميانجي سرعت نوآوري در تاثير منابع و خدمات مورد استفاده در سازمان بر گرايش کارآفرينانه برابر با ١,١١٩ بدست آمده است که از قدرمطلق ١,٩٦ کوچکتر است بنابراين اين فرضيه رد مي شود(جدول ٧).
M. , (2010), Entrepreneurial Orientation and Firm Performance: The Moderating Role of Managerial Power, American Journal of Business 52, pp.