چکیده:
هدف: بیمههای اتومبیل در ایران سهم قابل توجهی از فروش انواع بیمه را به خود اختصاص دادهاند و حساسیت نسبت به تحولات آن در آینده بسیار زیاد است. پژوهش حاضر با هدف شناخت عوامل تاثیرگذار بر آینده بیمههای اتومبیل در جهان انجام شده است. روششناسی: این پژوهش یک بررسی نظاممند است که در زمینه آینده بیمه، خودروها و سیستم حملونقل انجام شده است. در این مرور نظاممند علاوه بر مقالات منتشر شده در پایگاههای منتخب به گزارشهای آیندهنگارانه برخی مراکز تحقیقاتی نیز استناد شده است. این مطالعه با استناد به انتشارات پایگاههای پژوهشنامه بیمه، نور، سیویلیکا، آیندهبان، پژوهشکده بیمه، ساینس دایرکت، امرالد، اشپرینگر، مککینزی، رند، پیدبلیوسی، ارنست و یانگ، ویلیس تاورز واتسون، کپجمنای و غربالگری بر اساس کلمات کلیدی بیمه، اتومبیل/ خودرو و حملونقل انجام شده است. یافتهها: در این بررسی که با تعداد زیادی سند شروع شد، پس از چندین مرحله غرلبالگری در نهایت 71 مقاله و 64 گزارش مورد بررسی عمیق قرار گرفتند. از بررسی 551 روند، ابر روند، عامل و فاکتور و روابط علی و معلولی موثر بر آینده بیمههای اتومبیل، 197 مقوله بهعنوان عامل تاثیرگذار در قالب 31 سازه شناسایی شده و در شش دسته فناورانه، محیط زیستی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی و کسب و کار دستهبندی شدند. نتیجهگیری: بر اساس این بررسی، برخی از عوامل به صورت مستقیم و برخی به صورت غیرمستقیم، آینده بیمههای اتومبیل را دستخوش تغییر خواهند کرد.
Objective: Auto insurances in Iran accounts for a significant share of sales among various types of insurance, ao sensitivity and attention to its future developments is very high. The aim of present study is to identify the influential factors and future characteristics of auto insurance in the world. Method: A systematic review has been conducted on this study on the future of vehicles, transportation system contain urbanization, and especially insurance. As mentioned, the main goal is to identify the influential factors and future features of auto insurance in the world. For this purpose, the publications of Journal of Insurance Research, NoorMags, Civilica, Science Direct, Emerald, Springer open, Insurance Research Center of Iran, Ayandeban, McKinsey, RAND, PwC, Ernst&Young, Willis Towers Watson, Capgemini databases have been cited, and screening databases based on the words including insurance, vehicle, automobile and transportation has been conducted. Finding: In this study, which started with numbers of documents, 71 articles and 64 reports were deeply reviewed after several screening steps. From a review of 551 trends, mega trends, and factors and their impacts, and identifying causal relationships affecting the future of auto insurance, 197 categories in 31 structures have been identified as influential factors. They were categorized into six categories: technology, environmental, social, economic, political, legal, and business. Conclusion: According to the study, numbers of factors will directly or indirectly change the future of auto insurance.