چکیده:
در سالهای اخیر تعداد روزافزونی از پژوهشگران به تحلیل نقش و کارکردهای تربیتی دین و جهتگیریهای مذهبی در تقویت ابعاد روانشناختی دانش آموزان اهتمام داشته و تلاش کردهاند تا رابطه متغیر جهتگیری مذهبی را با مفاهیم اخلاقی در لایههای مختلف جامعه مورد بررسی قرار میدهند. بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین جهتگیری مذهبی و سلامت روان دانش آموزان دوره متوسطه است. بنابراین به عنوان یک مطالعه توصیفی- پیمایشی با استفاده از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 248 نفر از دانش آموزان دختر و مقطع متوسطه به عنوان گروه نمونه انتخاب گردیدند. دادههای مورد نیاز با بهرهگیری از دو آزمون جهتگیری مذهبی آلپورت، پرسشنامه سلامت عمومی جمع آوری شد. در تحلیل دادهها علاوه بر آمارههای توصیفی از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t بهره گرفته شد. نتایج این مطالعه نشان داد که بین مذهب یا مذهبی بودن و سلامت روانی رابطهای مستقیم وجود دارد. هر چه جهتگیری مذهبی درونیتر میشود، سلامت روانی بالاتر میرود. هر چه جهتگیری فرد در زمینه مذهبی بیرونیتر میشود احساس خستگی و نشانههای بدنی نیز بیشتر میشود
In recent years, increasing numbers of researchers have been studying the role and functions of religious education and religious orientations in strengthening students' psychological dimensions and have tried to study the relationship between religious orientation and ethical concepts in different layers of society. Therefore, this study aims to investigate the relationship between religious orientation and mental health of high school students. So, as a descriptive-survey study, 248 female and high school students were selected as a sample group using multistage cluster sampling. The data were collected using Allport’s Religious Orientation Scale (ROS), General Health Questionnaire (GHQ). In addition to descriptive statistics, Pearson correlation coefficient and t test were used for data analysis. The results of this study showed that there is a direct relationship between religion or religious beliefs and mental health. The findings have also revealed that the more internal religious orientation will lead to the higher the mental health. This is while the greater the orientation of the individual in the field of religious externality will be resulted in the greater the feeling of fatigue and physical symptoms.
خلاصه ماشینی:
کارشناس ارشد روانشناسي تربيتي دريافت مقاله : ٩٧/١٠/٢٠ پذيرش مقاله : ٩٧/١٢/٢٢ چکيده در سال هاي اخير تعداد روزافزوني از پژوهشگران به تحليل نقش و کارکردهاي تربيتي دين و جهت گيريهاي مذهبي در تقويت ابعاد روان شناختي دانش آموزان اهتمام داشته و تلاش کرده اند تا رابطه متغير جهت گيري مذهبي را با مفاهيم اخلاقي در لايه هاي مختلف جامعه مورد بررسي قرار ميدهند.
بر اين اساس هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين جهت گيري مذهبي و سلامت روان دانش آموزان دوره متوسطه است ؛ بنابراين به عنوان يک مطالعه توصيفي - پيمايشي با استفاده از نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي ٢٤٨ نفر از دانش آموزان دختر و مقطع متوسطه به عنوان گروه نمونه انتخاب گرديدند.
نتايج تحقيق بهرامي احسان (١٣٨١) نشان داده است که بين جهت گيري مذهبي و عزت نفس همبستگي مثبت بالايي وجود دارد.
يافته هاي تحقيق فرضيه اول : بين جهت گيري مذهبي (کلي) و سلامت روان دانش آموزان رابطه وجود دارد.
بررسي رابطه بين جهت گيري مذهبي (کلي) و سلامت روان از ديگر فرضيه هاي موردبررسي در اين پژوهش بود.
نتايج به دست آمده در بخش يافته هاي نشان ميدهد که بين جهت گيري مذهبي (کلي) و سلامت روان همبستگي وجود دارد.
به طور مثال ، در پژوهش هاي کجباف و رييس پور (١٣٨٧)، بهرامي مشعوف (١٣٧٣)، اسلامي (١٣٧٥) و بيرشک و همکاران (١٣٨٠) نيز وجود همبستگي ميان نگرش مذهبي و مذهبي بودن ، با افسردگي و اضطراب بررسي شده و نتايج وجود رابطه منفي را اثبات ميکنند.