چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تفکر استراتژیک مدیران بر کیفیت خدمات باشگاههای ورزشی شهر کرج بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه باشگاههای ورزشی شهر کرج بود. جهت انتخاب نمونه از روش خوشهای تصادفی استفاده گردید به گونهای که با توجه به وجود 10 منطقه شهری در کرج از هر منطقه 15 باشگاه ورزشی به صورت تصادفی انتخاب گردید که در هر باشگاه ورزشی یک مدیر به همراه 30 نفر از مشتریانی که حداقل شش ماه سابقه حضور در باشگاه ورزشی را داشتهاند به عنوان پاسخدهندگان به پرسشنامهها انتخاب شدند و میانگین نمرات 10 مشتری به عنوان نمره کیفیت خدمات هر باشگاه ورزشی در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری متغیرهای پژوهش شامل مقیاس تفکر استراتژیک (2008) Goldman و مقیاس کیفیت خدمات Liu and Chen (2012) بود. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که تفکر استراتژیک بر کیفیت خدمات تاثیر مثبت و معناداری دارد. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان بیان نمود که مدیران باشگاههای ورزشی با بالا بردن سطوح تفکر استراتژیک در مدیریت خود میتوانند ادراک مشتریان از کیفیت خدمات ارائه شده را در باشگاههای ورزشی تحت مدیریت خود بهبود بخشند.
The purpose of this study was to investigate the effect of managers' strategic thinking on the quality of services of sports clubs in Karaj. The statistical population of the study included all sports clubs in Karaj. In order to select the sample, a random cluster method was used, so that due to the existence of 10 urban areas in Karaj, 15 sports clubs were randomly selected from each area. In each sports club, a manager with 30 customers who have at least six They had a month of attending a sports club and were selected as respondents to the questionnaires, and the average score of 10 customers was considered as a score of quality of service of each sports club. The tools for measuring research variables included the Goldman Strategic Thinking Scale (2008) and the Liu and Chen Service Quality Scale (2012). The results of structural equation modeling showed that strategic thinking has a positive and significant effect on service quality. According to the obtained results, it can be stated that the managers of sports clubs can improve the customers' perception of the quality of services provided in the sports clubs under their management by raising the levels of strategic thinking in their management.