چکیده:
این پژوهش با هدف وارسی شاخصهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه توانمندی اجتماعی-هیجانی و تعیین ارتباط آن با سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان ایرانی انجام گرفت. در مطالعه حاضر، تحلیل عاملی تأییدی، همبستگی هر گویه با نمره کل، آلفای کرونباخ، همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس چندمتغییری با نمونهای متشکل از 348 دانشآموز دوره اول متوسطه شهر اهواز (196 نفر دختر و 152 نفر پسر) که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده بودند، مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی یک مدل با برازش مطلوب را برای ساختار پنج عاملی پرسشنامه توانمندی اجتماعی-هیجانی نشان داد. افزون بر این، یافتهها بیانگر آن بود پرسشنامه از ضریب پایایی همسانی درونی بالایی برخوردار است. همچنین، بین توانمندی اجتماعی-هیجانی و سرزندگی تحصیلی ارتباط مثبت و معنیداری وجود داشت. در نهایت، نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری بیانگر آن بود که بین دخترها و پسرها در ابعاد پرسشنامه توانمندی اجتماعی-هیجانی از نظر آماری تفاوت معنیداری وجود دارد. این یافتهها نشان میدهد که نسخه فارسی پرسشنامه توانمندی اجتماعی-هیجانی، ابزاری معتبر و قابل اعتماد برای ارزیابی توانمندی اجتماعی-هیجانی در جمعیت دانشآموزان ایرانی دوره اول متوسطه است. پیامدهای کاربردی، محدودیتها و نیازهای تحقیقاتی آینده برای متخصصان، محققان، معلمان در سطح کلاس و مدارس مورد بحث قرار گرفتهاند
The aim of this study was to investigate the psychometric properties of the Persian version of social-emotional competence questionnaire and determine its relationship with academic buoyancy in Iranian students. In the present study, confirmatory factor analysis, item-total correlation, Cronbach's alpha, Pearson correlation, multiple regression analysis and multivariate analysis of variance with a sample of 348 middle school students in Ahvaz (196 girls and 152 boys) which were selected by multi-stage cluster sampling method was used. The results findings of confirmatory factor analysis showed a model with a good fit for the five-factor structure of the social-emotional competence questionnaire. In addition, the findings indicated that the questionnaire had high internal consistency reliability. Also, there was a positive and significant relationship between social-emotional competence and academic buoyancy. Finally, the results of multivariate analysis of variance showed that there was a statistically significant difference between girls and boys in the dimensions of the social-emotional competence questionnaire. These findings suggest that the Persian version of the social-emotional competence questionnaire is a valid and reliable tool for assessing social-emotional competence in the population of Iranian middle school students. Practical implications, limitations, and future research needs for professionals, researchers, teachers at the classroom and school level are discussed.
خلاصه ماشینی:
اين يافته ها نشان ميدهد که نسخه فارسي پرسشنامه توانمندي اجتماعي-هيجاني، ابزاري معتبر و قابل اعتماد براي ارزيابي توانمندي اجتماعي - هيجاني در جمعيت دانش آموزان ايراني دوره اول متوسطه است .
Kats Gold, Kopelman-Rubin, Mufson & Klomek 4.
Zych, Ortega-Ruiz, Munoz-Morales & Llorent 2.
با وجود ادبيات نوظهور فوق الذکر، در حال حاضر تاکنون هيچ نسخه معتبر فارسي که ويژگيهاي روان سنجي پرسشنامه توانمندي اجتماعي-هيجاني (ژائو و ايي، ٢٠١٢) را در جمعيت دانش آموزان دختر و پسر نوجوان (دوره اول متوسطه ) ارزيابي کند، در دسترس نيست .
Crowe, Beauchamp, Catroppa & Anderson 2.
Humphrey, Kalambouka, Wigelsworth, Lentrum, Deighton & Wolpert 3.
بنابراين ، براي پرداختن به نگرانيهاي مذکور و کمک به ادبيات موجود در زمينه توانمندي اجتماعي - هيجاني، اين مطالعه پيشگام به دنبال پيشبرد تحقيقات فعلي با وارسي ويژگيهاي روان سنجي پرسشنامه توانمندي اجتماعي-هيجاني (ژائو و ايي، ٢٠١٢) و تعيين ارتباط آن با سرزندگي تحصيلي در نمونه اي از دانش آموزان دختر و پسر نوجوان (دوره اول متوسطه ) شهر اهواز است .
Tarbetsky, Martin & Collie 4.
Aguilar, Lopez-Cobo, Cuadrado & Benitez 2.
Bonferroni adjustment 75 بحث و نتيجه گيري اين مطالعه با هدف کنکاش در مورد ويژگيهاي روان سنجي نسخه فارسي پرسشنامه توانمندي اجتماعي-هيجاني (ژائو و ايي، ٢٠١٢) و ارتباط آن با سرزندگي تحصيلي در جمعيت دانش آموزان دختر و پسر دوره اول متوسطه ايران انجام گرفت .
از لحاظ پايايي، نتايج پژوهش حاضر نشان ميدهد که نسخه فارسي پرسشنامه توانمندي اجتماعي - هيجاني از پايايي همساني دروني بالايي برخوردار است ؛ به طوري که براي دانش آموزان دوره اول متوسطه ايران قابل اجرا است .