چکیده:
شعر کودک و نوجوان به عنوان یک ژانر ادبی، دارای بُعد آموزشی گستردهایست. از مهمترین جنبههای آموزشی این ژانر پرداختن به مفاهیم و مضامین دینی است. شاعران فارس و کردزبان به فراخور درک کودک به آموزش این آموزهها پرداختهاند. پژوهش حاضر برآن است تا از طریق بررسی و تحلیل تطبیقی مضامین دینی در شعر کودک و نوجوان فارسی و کُردی این مهم را محل توجه قراردهد. بدین منظور، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد تحلیل محتوا به بررسی مضامین دینی در 40 مجموعۀ شعر کودک فارسی و 40 مجموعۀ شعرکُردی پرداخته تا پاسخی علمی برای سؤالات پژوهش به دست دهد. سؤالاتی چون: 1- وجوه اشتراک و افتراق در مضامین دینی شعر دو زبان چگونه است؟ 2-بسامد مضامین دینی در شعر دو زبان به چه میزان است؟ از مهمترین یافتههای پژوهش این است که شعر کودک و نوجوان فارسی بیشتر به مفاهیم مربوط به معصومین و ائمۀ اطهار (65 %)، سپس مفاهیم مرتبط با ذات الهی، پیامبران و قرآن پرداختهاست. اما در شعر کُردی بیشترین بسامد از آنِ مفاهیم مرتبط با خداوند (72 %) و سپس مضامین مرتبط با پیامبران و قرآن است.در شعر کودک و نوجوان هر دو زبان به مفهوم معاد پرداخته نشدهاست.
Children's and adolescents' poetry, as a literary genre, has a wide educational dimension. One of the most important educational aspects of this genre is dealing with religious concepts and themes. Persian and Kurdish language poets have taught these notions in accordance with the child's understanding. The main purpose of the current study is to address the issue through a comparative study and analysis of religious themes in Persian and Kurdish children's and adolescents' poetry. To this end, using a descriptive-analytical method and content analysis approach, the researcher investigated the religious themes in 40 collections of Persian children's poetry and in 40 collections of Kurdish poetry to provide scientific answers to research questions. The questions are as follows: 1) What are the similarities and differences in the religious themes of the two languages? 2) What is the frequency of religious themes in the poetry of the two languages? One of the most important findings of the research is that Persian poetry for children and adolescents focuses on the concepts related to the infallibles and the Holy Imams (65%), then the concepts related to the divine essence, the prophets and the Qur'an, respectively. But in Kurdish poetry, the most frequently appeared themes are the concepts related to God (72%) and then the themes pertinent to the prophets and the Qur'an. Both Kurdish and Persian poetry do not cover the concept of resurrection.