چکیده:
استمرار نظام علوی، به رهبری حضرت علی ع در تداوم نظام نبوی، از اندیشههای راهبردی حضرت فاطمه س است که در مدافعه و مبارزه برای تبیین مبانی و تحقّق عملی آن در جامعه، از جان خویش نیز مایه گذاشت. حضرت فاطمه س بهعنوان نمونهای از انسان کامل در مکتب اسلام، پس از درگذشت رسول خدا ص، در کنار دینداری و پارسایی، در نقش یک کنشگر سیاسی ـ اجتماعی، در دفاع از رهبری علوی، به موضعگیری و اقدام عملی پرداخت. او برای دفاع از رهبری و نظام علوی، در دو خطبهی کبیره و صغیرهی خویش، با تبیین تحوّلات جامعهی اسلامی و دگرگونیهای پدیدآمده در میان امت، به روشنگری و آگاهیبخشی پرداخت. در این مقاله، به روش توصیفی ـ تحلیلی، با تأکید بر خطابههای حضرت زهرا س در برابر تحولات جامعه در آغاز عصر خلافت اسلامی، موضع آن حضرت بررسی شده است. یافتهی این پژوهش نشان میدهد که مبارزهی حضرت در متن رسالت دینی و مبتنی بر بصیرت قرآنی، مبارزهای مکتبی برای استقرار نظام علوی به امامت حضرت علی ع در برابر شیخوخیت قرشی و نظام خلافت برآمده از گفتمان سقیفه بود.
The continuation of the Alawite system, led by Imam Ali in the continuation of the prophetic system, is one of the strategic ideas of Hazrat Fatemeh, who gave her life in defense and struggle to explain its principles and its practical realization in society.Hazrat Fatemeh, as an example of a perfect human being in the school of Islam, after the death of the Messenger of God, along with religiosity and piety, in the role of a socio-political activist, in defense of the Alawite leadership, took a stand and took practical action.In order to defend the Alawite leadership and system, in his two major and minor sermons, he explained the developments of the Islamic society and the changes that took place among the ummah, enlightening and raising awareness. In this article, in a descriptive-analytical method, with emphasis on the sermons of Hazrat Zahra against the changes in society at the beginning of the Islamic Caliphate, the position of Hazrat Zahra has been studied.The findings of this study show that the struggle of Hazrat in the context of religious mission and based on Quranic insight, was a scholastic struggle to establish the Alawite system under the leadership of Imam Ali against the Quraysh eldership and the caliphate system derived from the Saqifa discourse.