چکیده:
انتظار موعود یکی از درونمایهای مسلط و منسجمی است که در شعر قیصر امینپور دیده میشود. انبوه تصاویر بدیع و بیسابقۀ قیصر دربارۀ انتظار، تابعی از نگرش او به موعود و منجیاش است و این مضمون زبان، اندیشه و جهانبینی او را سازمان میدهد. واژگان و تصاویری که قیصر دربارۀ موعود به کار برده است، کاملاً روشن و بدون هرگونه ابهام و پیچیدگی است و او با استخدام کمترین واژگان، بیشترین معنا را خلق کرده است. انس و علاقهای که قیصر به موعود دارد، ایدئولوژی و نظامباوری او را شکل میدهد و او برای مفهومسازی این ایدئولوژی، صناعات ادبی را به کار میگیرد و با ایجاد یک رشته از تناسبات کلامی و استعارههای ایدئولوژیک، به گفتمان خویش قدرت میبخشد. در واقع او با استفاده از ابزارهای هنری کلام، اعتقاد به موعود را نوسازی کرده و این مفهوم را از چشماندازی بدیع و فاخر بیان میکند. هدف اصلی این پژوهش بررسی ساختهای زبانی، هنری و ایدئولوژیک در «اشعار انتظار» این شاعر معاصر است، از این رو، در جستار حاضر با روش توصیفی _ تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای، دقایق و ظرایف هنری و واژگانی اشعار انتظار استخراج شد و در ادامه، ایدئولوژی حاکم بر اشعار او دربارۀ مفهوم «انتظار»، واکاوی گردید. نتایج نشان داد که شاعر تصاویر خلاقانه و ابداعی فراوانی برای مفهوم «انتظار» آفریده است.
The Promised Waiting is one of the dominant and coherent themes seen in Qaisar Aminpour's poetry. The many original and unprecedented images of the Qaisar about waiting are a function of his attitude towards the promised and his savior and this theme organizes his language, thought and worldview. The words and images that Qaisar used about the Promised One are quite clear and without any ambiguity or complexity and he has created the most meaning by employing the fewest words. Qaisar's affection for the Promised One shapes his ideology and belief system and he uses literary craft to conceptualize this ideology and it empowers its discourse by creating a series of verbal proportions and ideological metaphors. In fact, he has modernized the belief in the promised by using the artistic tools of the word and it expresses this concept from a novel and luxurious perspective. The main purpose of this research is to study the linguistic, artistic and ideological structures in the "poems Therefore, in the present article, artistic and lexical subtleties and the subtlety of the waiting poems have been extracted by descriptive-analytical method and using library resources then, the ideology of his poems about the concept of "waiting" was explored. The results showed that the poet has created many creative and innovative images for the concept of "waiting".