چکیده:
در عصر جدید شرکتهای کوچک و متوسط، نقش مهمی در اقتصاد کشورها دارند، درحالیکه ضعف نداشتن بازاریابی متناسب جزو عوامل اصلی شکست این نوع شرکتها میباشد. این شرکتها بازاریابی متفاوتی نسبت به شرکتهای بزرگ را میطلبند، بازاریابی نوآورانه بازاریابی متناسب با شرکت های کوچک و متوسط میباشد که میتواند نرخ شکست آن ها را در صنعت فناوری اطلاعات کاهش دهد. پژوهش حاضر روش برحسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات روش دلفی انجام شده است تا عوامل مؤثر شناسایی گردد. لازم به ذکر است جامعه پژوهش را ۱۵ نفر از مدیران ارشد و مدیران حوزه بازاریابی و فروش شرکتهای کوچک و متوسط در صنعت فناوری اطلاعات با حداقل ۱۰ سال سابقه مفید کاری و اساتید دانشگاهی دارای رزومه پژوهشی مرتبط تشکیل داده است. روش نمونه گیری هدفمند است و از نظر افق زمانی یک مطالعه مقطعی(از آذر۱۳۹۵ الی خرداد ۱۳۹۶) بوده است. ابزار گردآوری داده در مطالعه میدانی، ۴ مرحله پرسشنامه محقق ساخته است که در اختیار ۱۵خبره از متخصصان قرار گرفت. برای تحلیل دادهها و بررسی روابط درونی آن ها از تکنیک دلفی،ANP و دیمتل استفاده شده است، که منجر به شناسایی ۱۴ معیار و ۴۶ زیرمعیار گردید. نتایج نشان میدهد از بین عوامل شناسایی شده، عوامل نوآوری، نیروهای متخصص، تمرکز بر مشتری و تمرکز بر بازار به ترتیب از اهمیت بیشتری برخوردار میباشند
In modern era, small and medium enterprises play a significant role in today’s economy. Nevertheless lack of proper marketing are main reasons why SMEs fail. It should be noted that these types of companies require different marketing than large companies. Innovative marketing is a marketing suitable for small and medium companies that can reduce the failure rate of these companies in the IT industry and this plays an important role in Entrepreneurship and economic development of the country, which shows the importance of innovative marketing in them. Therefore, this dissertation aims to identify and rank factors that are influencing the innovative in IT industry. The chosen methodology is based on applied research with a mixed method. The data is collected based on Library research and Field research. The research has been done from December 2016 to June 2017.The primary research consists of 4 stages of questionnaires that were given to 15 experts in this field. Delphi method, ANP and DEMATEL technique were used in order to analyze data. This has resulted in identifying 14 criteria, 46 sub-criteria and patterns of internal relations of criteria. The result indicates that innovation, specialist forces, focus on customer orientation and the market itself has the highest importance.
خلاصه ماشینی:
در سوی دیگر این فهرست ، فراهم آوردن زمینـه و اسـتفاده از مولفـه هـای گـرایش کارآفرینانـه در کسـب و کارهـای کوچـک و متوسـط فنـاوری محـور باعـث بهبـود عملکرد، بهبود بازدهی سرمایه و رشد شبکه های این شرکت ها می شـود(توکلیان و همکـاران ،١٣٩٩) براساس تعریف اتحادیه اروپا شرکت های کوچک و متوسط از ترازنامه ای پایین تر از ٤٣ میلیون یورو برخوردار هسـتند، بـا ایـن وجـود در اهمیـت آنـان کـافی اسـت بـه آمـار ٢٣/٤ میلیونی آن ها در مشـاغل غیـر مـالی اتحادیـه اروپـا در سـال ٢٠١٥ کـه موجـب اشـتغال زایـی و درآمدزایی ٩١ میلیون نفری با ٣٩٣٤ میلیارد یورو ارزش افزوده گردیده توجه داشت ( & Matt ٢٠٢٠ ,Rauch).
پژوهش حاضر نیز با درک ضرورت های یاد شـده در ایـن زمینـه بـه دنبال شناسایی و رتبه بندی عوامل شناساییشده ی مـؤثر بـر بازاریـابی نوآورانـه در شـرکت های کوچک و متوسط در صنعت IT می باشد.
بنابراین پـژوهش حاضـر با درک ضرورت های یاد شده ، با هدف بهبود اثربخشی و کارایی این نوع شرکت ها، به دنبـال شناسایی و رتبه بندی عوامل شناساییشده ی مـؤثر بـر بازاریـابی نوآورانـه در آن هـا در صـنعت فناوری اطلاعات می باشد.
یافته اول : عوامل مؤثر بر بازاریابی نوآورانه در شـرکت هـای کوچـک و متوسـط در صنعت فناوری اطلاعات بر اساس فرایند یاد شده دستیابی به ١٤ معیار به عنوان عوامل مؤثر بر بازاریـابی نوآورانـه در شرکت های کوچک و متوسط در صنعت فنـاوری اطلاعـات بـه همـراه زیرمعیارهـای مـؤثر بـر هریک از ١٤ معیار یاد شده فراهم گردید جدول شماره ١ معیارها و زیـر معیارهـای مربوطـه را جمع بندی نموده است .