چکیده:
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و استخراج معیارهای ارزشیابی رهبران فناوری بود. این پژوهش به روش آمیخته (اکتشافی) انجام شد.روش پژوهش در بخش کیفی پدیدار شناسی توصیفی و در بخش کمی روش پیمایشی بود. محیط پژوهش مدارس هوشمند و نیمههوشمند مقطع ابتدایی استان زنجان در سال تحصیلی 1399-1398 بودند. مشارکتکنندگان در بخش کیفی مدیران مدارس هوشمند بودند که با استفاده از روش نمونهگیری ملاکی و با در نظر گرفتن اصل اشباع نظری، 15 نفر مدیر بهعنوان مشارکتکننده در پژوهش انتخاب شدند. در بخش کمی، جامعه آماری شامل 228 نفر مدیر مدارس هوشمند و نیمههوشمند استان زنجان بودند که بر اساس جدول کرجسی مورگان، تعداد 139 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها در قسمت کیفی، مصاحبههای نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود، که روایی این پرسشنامه با استفاده از روش تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت پایایی آن نیز با استفاده از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای 83/0 به دست آمد. روش تحلیل در بخش کیفی تحلیل مضمون و کدگذاری بود. با استفاده از تحلیل مضمون، 6 مؤلفه اصلی شامل برنامهریزی، سازماندهی، رهبری، کنترل، عوامل آموزشی و عوامل کالبدی و 30 شاخص برای ارزشیابی رهبران فناوری مدارس شناسایی شد. روایی مولفه ها با استفاده CVR به میزان88/0 محاسبه گردید در بخش کمی برای تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون کولموگروف – اسمیرنوف،آزمون تی تک گروهی و آزمون تی درگروه های همبسته مورداستفاده شد. نتایج نشان داد وضعیت مؤلفههای ارزشیابی رهبران فناوری مدارس در مؤلفه برنامهریزی و عوامل کالبدی بالاتر از میانگین و در مؤلفه رهبری، سازماندهی، کنترل و عوامل آموزشی پایینتر از میانگین بود و درمجموع مؤلفهها بالاتر از میانگین بودند. بنابراین میتوان از شاخصها برای ارزشیابی رهبران فناوری مدارس استفاده نمود.
The goal of this research was to extract criteria for evaluating technology leaders and it was conducted by mixed method. The research method was descriptive in the qualitative part and survey method in the quantitative part. The research was carried out in smart and semi-smart primary schools in Zanjan province in the academic year of 1398-99. Participants of the qualitative part were fifteen principals from smart schools who were selected using the criterion sampling method considering the principle of theoretical saturation. In the quantitative part, the statistical population included 228 smart and semi-smart school principals in Zanjan province. According to Krejcie and Morgan Table, 139 principals were selected as a research sample by relative stratified random sampling. In the qualitative part, Data collection tools were Semi-structured interviews and in quantitative one, a researcher-made questionnaire was developed. The validity of this questionnaire was confirmed by confirmatory factor analysis. Its reliability was obtained by calculating Cronbachchr('39')s alpha coefficient for 0.83. . The method of analysis in the qualitative part was content analysis. According to content analysis, 6 main components including planning, organizing, leadership, control, educational and physical factors and 30 criteria for evaluating school technology leaders were identified. The validity of the components was calculated to be 0.88 using CVR. In quantitative part, descriptive statistics and Kolmogorov-Smirnov test Single group T and T in correlated groups were used to analyze the data. The results showed that the status of the evaluation components of school technology leaders was higher than the average in the planning component and physical factors. It was higher than average in the component of leadership, organization, and control and educational factors. In general, the components were higher than the average. Therefore, criteria can be used to evaluate school technology leaders.
خلاصه ماشینی:
According to content analysis, 6 main components including planning, organizing, leadership, control, educational and physical factors and 30 criteria for evaluating school technology leaders were identified.
com Receiving Date: 23/1/2021 Acceptance Date: 15/4/2021 174 مقدمه در سال هاي اخير، با توسعه سريع فناوري هاي نوظهور، تلفيق فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) در برنامه درسي ، افق جديدي براي برنامه ريزان و مديران به وجود آورده که از فناوري هاي در آموزش و يادگيري استفاده نمايند(٢٠١٢ ,Ozturk &Unal ) اين تلاش منجر به ظهور متغير رهبري فناوري در ادبيات مرتبط با فناوري آموزشي منجر شده است ، در ميان رويکردهاي مختلف رهبري ، امروزه رهبري فناوري هم جديدترين رويکرد در عصر فناوري در مدارس است ( چانگ وتسونگ ١، ٢٠٠٥).
بنابراين يک هماهنگ کننده فن آوري مدارس نه تنها نقش مهمي در رهبري معلمان براي توسعه محيط هاي مدرسه بازي مي کند(,(٢٠٠٤ ,Bailey &Frazier ) ، بلکه به عنوان يک متخصص آموزشي با ارائه مشاوره ، روش ها و استراتژي هايي براي استفاده مناسب از فناوري هاي درسي ، يادگيري فراگيران را به حداکثر مي رساند ;٢٠٠٩ ,Holloman &Sugar (٢٠٠٦ ,Zieger &Twomey, Shamburg, ;٢٠١٢ Chang) ويژگي هاي يک رهبر فن آوري شامل چهار جنبه انسان محوري ، مهارت ارتباطي و بين فردي ، بينش و پشتيباني عنوان نمودند.
موجود نحوه استفاده از آن ها را آموزش دهد ٦- پاسخگويي به سؤالات معلمان و دانش آموزان در فضاي مجازي با توجه به اطلاعات مندرج در جدول ( ٣ ) درمجموع ٦ مؤلفه و ٣٠ شاخص معيار ارزشيابي رهبران فناوري مدارس استخراج گرديد که اين مؤلفه ها شامل برنامه ريزي ، سازمان دهي ، رهبري ، کنترل ، عوامل کالبدي و عوامل آموزشي است .