چکیده:
امروزه همراه با تغییرات سریع و مداوم در بازارهای کسب و کار تعداد رو به رشدی از شرکتها برای تداوم سودآوری و به منظور افزایش اهمیت ماندگاری و پایداری درازمدت مالی، متنوعسازی را با تغییر تجارت خود به بخشهای محصول جدید یا بازارهای جهانی پیاده کردهاند. ازطرفی افزایش تنوع محصولات، پوشش تقاضای غیرقطعی مشتریان، مدیریت موجودیها و اقدام به هنگام از موارد با اهمیت در شرکتهای تولیدی بوده است. براین اساس، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر استراتژی متنوعسازی بر عملکرد موجودی که یکی از موضوعات مدیریت عملیات بوده با در نظرگرفتن افراز تنوع به مرتبط، غیر مرتبط و بینالمللی بوده است. جامعه آماری بررسی شده مشتمل بر کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سالهای 1388-1397 بوده و نمونهگیری به روش غربالگری صورت گرفته است و تعداد شرکتهای مورد کاوش در نمونه نهایی پژوهش به 120 شرکت رسید و فرضیهها به روش حداقل مربعات تعمیم یافته برآوردی مورد آزمون قرار گرفتهاند. نتایج حاصله نشان داده است که متنوعسازی مرتبط و بینالمللی تاثیر مثبت و معنیداری بر عملکرد موجودی داشته است. همچنین یافتهها حاکی از آن بوده است که متنوعسازی غیر مرتبط دارای اثر معکوس بر عملکرد موجودی بوده اما، این رابطه از لحاظ آماری معنادار نبوده است. بر پایه نتایج اکتساب شده، افزایش در تنوع مرتبط و بینالمللی محصولات با اتکا به موجودی احتیاطی بالاتر افزایش در فروش را در پی داشته است. به علاوه، علت معنادار نبودن تاثیر متنوعسازی غیر مرتبط بر عملکرد موجودی را میتوان ناشی از هزینههای مربوط به تولید و برنامههای بازاریابی محصولات تولیدی بیان نمود.
Today, whit rapid and continuous changes in the business markets, many manufacturing companies compete to produce quality products, meet the uncertain demands of customers and reduce costs. Therefore, in today ˈs competitive market, a growing number of companies to implement profitability and to increase the importance of long-term sustainability and ling-term financial stability, diversification by changing their business to new product segments or global markets to achieve sustainable customer satisfaction, Gain a competitive advantage over competing companies. On the other hand, increasing the variety of products, inventory management, timely action and valuation methods used inventory, is one of the important issues in different companies. Because excess amounts of inventories can impose significant costs on the company. For this reason, companies are trying to minimize the associated price items by managing inventories. Accordingly, inventory management is one of the most widely studied operations management topics. Therefore, applying product diversification strategy and international diversification affects the performance of companies ˈs inventory. To conduct this experiment, the data of 120 companies listed on the Tehran Stock Exchange since 2009-2018 have been analyzed. The results show that related and international diversification has a positive and significant effect on inventory performance. Findings also indicate that unrelated diversification has an adverse effect on inventory performance, but this relationship is not statistically significant.
خلاصه ماشینی:
2227 تاثیر استراتژیهای متنوع سازی بر عملکرد موجودی کالا زهرا یوسف زاده کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه ارومیه ، ارومیه ، ایران غلامرضامنصورفر دانشیار حسابداری، دانشگاه ارومیه ، ارومیه ، ایران فرزاد غیور استادیار حسابداری، دانشگاه ارومیه ، ارومیه ، ایران چکیده امروزه همراه با تغییرات سریع و مداوم در بازارهای کسب و کار تعداد رو به رشدی از شرکت ها برای تداوم سودآوری و به منظور افزایش اهمیت ماندگاری و پایداری درازمدت مالی، متنوع سازی را با تغییر تجارت خود به بخش های محصول جدید یا بازارهای جهانی پیاده کرده اند.
براین اساس ، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیر استراتژی متنوع سازی بر عملکرد موجودی که یکی از موضوعات مدیریت عملیات بوده با در نظرگرفتن افراز تنوع به مرتبط ، غیر مرتبط و بین المللی بوده است .
لذا رویکردهایی که جهت بهبود عملکرد شرکت ها در چنین شرایطی مورد استفاده قرار میگیرد بر پایه ارتقای محصولات فعلی (متنوع سازی مرتبط )٤ یا تولید محصولات متفاوت و جدید (متنوع سازی غیر مرتبط )٥ میباشد که هر کدام از این راهکارها، نیازمند سیستم های پیشرفته ساخت و تولید میباشند که با تمرکز و تکیه بر انعطاف پذیری خود، تقاضاهای غیرقطعی مشتریان را با بهبود کیفیت و تقاضاهای متنوع بازار با چرخه ی بسیار کوتاه عمر محصول را برآورده میسازند (حسینی نصب و همکاران ، ٢٠١٣).
میانگین موجودی اول و پایان دوره مدل ٢) عملکرد موجودی فروش ب ) متغیرهای مستقل در این پژوهش ، مشابه پژوهش های (کوئن ، ٢٠١٨؛ فانگ و میشرا، ٢٠١٦؛ تقی زاده خانقاه و زینالی، ١٣٩٦) از شاخص آنتروپی پیشنهاد شده توسط پالپو١ (١٩٨٥) جهت اندازه گیری متنوع سازی کل استفاده میگردد.
بحث و نتیجه گیری در این مطالعه ارتباط بین انتخاب استراتژیک شرکت های متنوع سازی شده و عملکرد موجودی را بررسی نموده ایم .