چکیده:
هدف از مقاله حاضر بررسی و نقد کتاب مدیریت استراتژیک هلدینگ (چارچوبی برای استراتژیهای سرپرستی) میباشد. روش ارزیابی و نقد این اثر، استنادی- تحلیلی و مطابق با الگوی پیشنهادی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در چارچوب معرفی کلی، بررسی شکلی و محتوایی اثر میباشد. کیفیت شکلی اثر خوب بوده و به طور کلی قواعد عمومی نگارش حدالامکان رعایت شده است. با وجود این نقاط ضعف شکلی اثر عبارت هستند از: عدم استفاده از نماد و نشان مشخصی از مدیریت استراتژیک هلدینگ در طرح روی جلد کتاب، عدم رعایت تناسب حجم فصلها، عدم جذابیت شکلها. به لحاظ محتوا، پرداختن به موضوع مدیریت استراتژیک هلدینگ به عنوان بعدی مستقل از ابعاد استراتژی بنگاه مادر یکی از نقاط قوت این اثر میباشد و نخستین اثر در رابطه با این موضوع میباشد. هر چند اثر از عدم نظم منطقی و انسجام محتوایی، عدم سلاست و روانی در متن، عدم استفاده از مثالهایی عینی از بنگاههای ایرانی رنج میبرد. به طور کلی تحلیل محتوای کتابهای علمی و دانشگاهی میتواند نقاط قوت و ضعف احتمالی آنها را برای اصلاح و تغییر احتمالی محتوا و شکل، متناسب با اهداف تعیین شده و اصول علمی در اختیار برنامهریزان و مولفان کتابهای دانشگاهی قرار دهد.
The purpose of this article is to review and criticize the book “Holding Strategic Management” (A Framework for Supervision Strategies). The method of evaluation and critique of this work is citation-analytical and in accordance with the model proposed by the Council for the Study of Humanities Texts and Books in the framework of general introduction, form, and content. The form quality of the work is good and in general, the main rules of writing have been observed as much as possible. There are some formal weaknesses such as: not using a specific symbol for the strategic management of the holding in the design on the cover of the book, not observing the proportion of the volume of the chapters, and lack of attractive shapes. In terms of content, addressing the issue of strategic management of the holding as an independent dimension of the parent company's strategy is one of the strengths of this work and is the first work related to this issue. However, the work suffers from a lack of logical order and coherence of content, a lack of fluency in the text, and a lack of objective examples from Iranian companies. In general, the analysis of the content of scientific and academic books can provide their possible strengths and weaknesses for the possible modification and change of content and form, in accordance with the set goals and scientific principles to the planners and authors of the academic books.
خلاصه ماشینی:
بنابراین، تألیف کتابی با عنوان مدیریت استراتژیک هلدینگ بهمنظور آشناساختن مخاطبان و سرپرستان با این موضوع بهصورت اختصاصی و مجزا بسیار ارزشمند است و این اثر و آثار از این قبیل هرچه در بوتۀ نقد و اصلاح قرار گیرند، به رشد و بسط این موضوع منجر میشود و بهتدریج میتوانند ادبیات علمی در این عرصه را شکوفاتر و غنیتر سازند.
درکل، باتوجهبه چاپ کتاب در سال 1397/ 2018 و همچنین باتوجهبه اینکه عنوان کتاب مدیریت استراتژی هلدینگ است، انتظار میرفت در این اثر ارزشمند از منابع بهروز لاتین بیشتر استفاده میشد.
بهتر بود بهجای اینکه برای هر سطح یک فصل مجزا اختصاص داده شود و درخصوص هرکدام توضیحات اضافی آورده شود که به سردرگمشدن خوانندگان منجر شود، در یک فصل کتاب سطوح استراتژی هلدینگ بهصورت کاربردی بیان میشد.
احتمالاً باتوجهبه اینکه عنوان اثر مدیریت استراتژیک هلدینگ است و بهعلت نوپابودن شرکتهای هلدینگ در ایران، نویسندگان مطالب اسلامی ـ ایرانی مرتبط با هلدینگ در اثر نیاوردهاند، اما میتوان از سرفصلهای وزارت علوم و تحقیقات، که در آن درخصوص اسلامی ـ ایرانی نیز آورده شده است، بهمنظور غنیترکردن مفاهیم استفاده کنند.
از لحاظ خلاقیت و نوآوری میتوان گفت که این اثر با عنوان مدیریت استراتژیک هلدینگ بهطور مستقلی به استراتژیهای سرپرستی پرداخته است و هدف ایجاد بنیانهایی برای پژوهشهای آتی در زمینۀ شکلگیری و اجرای استراتژیهای سرپرستی در شرکتهای هلدینگ آورده شده است.
در فصل سوم، برای ابعاد استراتژی هلدینگ ارائهشده، منبع یا چهارچوب نظری ذکر نشده است یا اگر نظر خود مؤلفان است، باید ذکر شود که از کدام منبع و به چه روشی این ابعاد درخصوص استراتژی هلدینگ استخراج شده است.