چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی انتقادی کتاب حسابداری پیشرفته2 مقطع کارشناسی رشته حسابداری دانشگاه پیام نور و تحلیل مسائل آن است. این پژوهش تلفیقی از روش تحلیل محتوا برای تعیین نوع یا سنخشناسی مسائل کتاب و روش توصیفی برای بررسی دیدگاه اساتید دانشگاه است. برای گردآوری اطلاعات از چک لیست انواع مسائل دیوید جوناسن و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. برای روایی ابزارها از نظر متخصصان و برای پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ (98/0) استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که از 51 مسأله مورد بررسی کتاب حسابداری پیشرفته2 دانشگاه پیام نور، تعداد 4مورد (8درصد) مسائل الگوریتمی، تعداد 34مورد (67درصد) مسائل داستانی و 13مورد (25درصد) مسائل عیبیابی را تشکیل میدهند. در نتیجه، بیشترین مسائل کتاب از نوع مسائل الگوریتمی و داستانی بوده و از نوع خوش ساختار است. همچنین، محتوای کتاب با اهداف مصوب برای این درس متناسب نبوده و مدت زمان اختصاص یافته برای ارائه محتوا کافی نیست و در طی زمان مطالب آن بهروز نشده است و با استانداردهای اخیر حسابداری در این زمینه همگام نیست و محتوای کتاب از منظر قابلیت فهم برای دانشجویان مناسب نیست.
The purpose of the study is to critically review the “Advanced Accounting II” book of undergraduate courses in accounting at Payame Noor University and analyze its problems. This research is a combination of the content analysis method to determine the typology of book problems and the descriptive method to examine the views of university professors. Jonassens prepared checklist was used to gather information and a researcher-constructed questionnaire was employed. Experts’ opinions were obtained for the justifiability of tools and for the reliability of the questionnaire Cronbach's alpha 0.98 was calculated. Results showed that from 51 problems of this textbook, 4 cases are algorithmic problems (8%), 34 cases are story problems (67%) and 13 cases are trouble-shooting problems (25%) and the most problems are algorithmic and story problems and the structure of them is well-structured. The content of the textbook does not fit with approved goals and dedicated time to presenting content is not enough and not updated over time, from professor's point of view its content is not up to date, as well as, not synchronous with the recent accounting standards and the content of the book is not suitable for students in terms of comprehensibility.
خلاصه ماشینی:
چالش اصلی انجام این پژوهش از آنجا ناشی میشود که کتابهای درسی مقطع کارشناسی رشتۀ حسابداری در دانشگاه پیام نور براساس نظام دانشجومحور تدوین شده و انتخاب سرفصلها امری تجویزی توسط دانشکده یا بخش است و این کتابها باید حاوی مسائل مختلف حسابداری برای بهچالشکشیدن و تحریک یادگیری دانشجویان با درنظرگرفتن نوع مسائل، میزان دسترسی به اهداف مصوب، زمان، بهروزبودن، و قابلیت فهم مواد درسی باشد.
کتاب درسی حسابداری پیشرفتۀ 2 در دانشگاه پیام نور، نوشتۀ کرباسی یزدی (1391)، یکی از آثاری است که بهدلیل همگامنبودن با استانداردهای حسابداری کنونی، اهداف مصوب، نوع مسائل، و گستردگی مطالب آن موردتوجه و نقد استادان و دانشجویان این رشته قرار گرفته است.
باتوجهبه مطالعات اخیر درمورد محتوای کتابهای حسابداری که در فوق اشاره شد و ازسویدیگر اینکه کتابهای درسی حسابداری، ازجمله درس ترکیبهای تجاری، بهطور عمده شامل مسئلههای متعدد برای حلکردن توسط دانشجویان در فرایند یادگیری است، بهنظر میرسد که دغدغۀ اساسی در زمان حاضر بحثِ پرداختن به نوع مسائل مطرحشده در این کتابها، کفایت میزان دسترسی به اهداف مصوب، زمان اختصاصیافته، بهروزبودن، و قابلفهمبودن مطالب برای دانشجویان است.
بهطور مثال، اشاره شده که «مسائل تحلیل مورد» بهدلیلاینکه دانشجویان میتوانند در حل این نوع مسائل جنبههای مختلف یک مورد را مشاهده کنند و بهصورت انتقادی موردتحلیل قرار دهند، برای یادگیری بسیار مفیدند (Barnett 1998; Carlson and Schodt 1995; Mayo 2002).
نوع مسائل کتاب حسابداری پیشرفتۀ 2 براساس چکلیست «انواع مسائل» دیوید جوناسن {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در بخش دیگر تحقیق، با استفاده از ابزار پرسشنامه به بررسی دیدگاههای استادان مجرب رشتۀ حسابداری در دانشگاه پیام نور پرداخته شد.