چکیده:
هنگامی که حکمی نقض شود یا در اجرای آن اشتباه صورت گیرد و یا اینکه در اجرای حکم زیاده روی شود، ناگزیر خواهیم بود حکمی که به موقع اجرا گذارده شده را اعاده نماییم. جهات و اسباب اعاده میتواند از سوی طرفین دعوی باشد یا به موجب ایراداتی از جانب دستگاه قضایی شکل گیرد و یا اینکه ادله اثبات طرفین دعوی، سبب و موجب اعاده اجرای حکم گردد. اعاده اجرای احکام هم در موضوعات مالی و هم غیرمالی ممکن است و در برخی موارد خاص و منصوص، اعاده آن شیوه خاصی را میطلبد. اما نتیجه ما در این پژوهش آن است که در امور مالی رجوع قائم به عین است و چنانچه دسترسی به عین ممکن نباشد، رجوع نیز ممکن نخواهد بود. همچنین از این رهگذر امکان ورود ضرر و زیان نیز وجود دارد که در این مقاله با روش استدلالی ـ تحلیلی به بررسی متون فقهی در مذاهب اسلامی و حقوق ایران پرداخته و برآنیم تا مسئولان جبران خسارات را نیز شناسایی نماییم. در این پژوهش مشخص شد در جهات اعاده حکم تفاوتهایی میان مذاهب اسلامی وجود دارد و در برخی مذاهب از بعضی جهات باب اعاده اجرای حکم بسته است. در حقوق ایران جهات اعاده به شکلی نوین آمده و در قانون اجرای احکام مدنی مصوب سال 1356ش شرایط و قواعد آن بیان شده است. هرچند در منابع فقهی باب مستقلی راجع به موضوع پژوهش نداریم، اما تلاش خواهیم کرد تا موضوعات را از ابواب مختلف گردآوری نموده و در حد امکان قاعدهمند سازیم.
When a sentence is violated, or a mistake is made in its enforcement, or when the execution of a sentence is exceeded, we will have to restore the sentence that was executed in time. The directions and reasons for retrial can be from the parties to the lawsuit, or it can be formed due to objections from the judiciary, or the evidence proving the parties to the lawsuit can cause the execution of the sentence. Restitution of enforcement of judgments is possible in both financial and non-financial matters, and in some special and prescribed cases, its Restitution requires a special method, but our result in this study indicates that in financial matters, recourse is the same and if access is not possible, it will also not be possible to return. It is also possible to incur losses through this process. In this article, we have examined the jurisprudential texts in Islamic schools of thought and Iranian law with an argumentative-analytical method, and we have also tried to identify those responsible for compensation. In this study, it was found that there are differences between Islamic religions in terms of restoring the sentence, and in some religions, in some respects, the issue of restoring the sentence is closed. In Iranian law, the aspects of Restitution have been introduced in a new way and its conditions and rules have been stated in the Law on the Execution of Civil Sentences approved in 1977. Although we do not have an independent chapter on the subject of research in jurisprudential sources, we will try to collect the subjects from different chapters and make them as regular as possible.