چکیده:
بنایی که امروز به مدرسۀ ضیائیه و زندان اسکندر شهره است، در محلۀ فهادان یزد و در محوطه ای قرار دارد که پیرامونش قبۀ دوازده امام، حسینیۀ فهادان، و برخی بناهای دیگر و خانه های تاریخی واقع هستند. این بنا دو میان سرا و سه ایوان دارد و گنبدخانۀ آن متصل به ایوان شرقی است و باقی عناصر کالبدی آن پیرامون میانسرای بزرگ انتظام یافته اند. تحقیق جدی و مستقلی دربارۀ این بنای مشهور انجام نشده و تحقیقات پراکندۀ انجام شده بیش تر مشتمل بر توصیفی از فضاهای معماری و عناصر و اجزای کالبدی بناست و «چیستی» آن تاکنون معلوم نشده است. مولفان تواریخ یزد هیچ کدام بنای زندان اسکندر را در کنار مدرسۀ ضیائیه معرفی نکرده اند. جعفری و کاتب مورخان قرن نهم، اشارۀ مستقیم به بنای زندان اسکندر ندارند، اما، بافقی مورخ قرن یازدهم از موض عی به نام زندان اسکندر نام می برد. از طرفی ایشان در کتاب جامع مفیدی مانند جعفری و کاتب، مدرسۀ ضیائیه را با ذکر کامل نام بانی، سال ساخت، مدرسان، و ویژگی های کالبدی معرفی می کند. همچنین آیتی، مولف کتاب تاریخ یزد در سال ۱۳۱۷ش از زندان اسکندر همچون محوطه ای در درون یزد یاد می کند و نامی از مدرسۀ ضیائیه به میان نمی آورد. به نظر می رسد زندان اسکندر و مدرسۀ ضیائیه دو بنای مجزا هستند. سوالی پیش می آید و آن این که بنایی که امروز در مجاورت قبۀ دوازده امام است، مدرسۀ ضیائیه است؟ یا زندان اسکندر؟ یا هیچ کدام؟ یا هر دو؟ بنای مدّ نظر کتیبۀ احداثیه و سال ساخت ندارد و گزارش باستان شناسی قابل اتکایی برای شناخت آن وجود ندارد. لذا با بنایی روبه رو ایم که نمی دانیم «چیست؟». هدف این مقاله شناخت چیستی بنایی است که مختصری درباره اش خواندید. جست وجو در کتاب ها و اسناد مکتوب تاریخی و تحقیقات میدانی برای پاسخ به پرسش تحقیق راهگشا بوده است. شواهد نشان می دهد که بنای موسوم به مدرسۀ ضیائیه هیچ نسبت و نشانی از مدرسۀ ضیائیۀ شهرستان) مندرج در تواریخ یزد ندارد. از طرفی با توجه به اطلاعات موجود امکان تشخیص زندان اسکندر همچون یک بنا میسر نیست. با وجود این، به نظر می رسد محوطه یا بنای زندان اسکندر با استناد به شواهد متنی و اشتهار آن میان اهالی فهادان، حدود موضع کنونی بنایی باشد که کانون این مقاله است.
The building which is known as the Zia’iyeh School and Es-kandar Prison is located in the Fahaadan neighbourhood of Yazd and in an area where the dome of the twelve Imams, Fahaadan Hosseiniyeh, som ehistoric houses and other buildings surround it. This building has two courtyards and three iwans with the copula being connected ot the east-ern iwan and the rest of the physical elements are ordered around the large courtyard. There is no serious and inde-pendent research for this famous building and the scattered research up to now is mostly descriptive of the architectural spaces and physical elements and components. And it is not known what the building actually is. The historic authors in Yazd have never mentioned the Eskandar Prison alongside Zia’iyeh School and have never considered them the same. Jafari and Kateb, the fifteenth century historical authors do not directly mention the Eskandar Prison building, but Baf-ghi, a seventeenth century historian names a location called the Eskandar Prison. On the other hand, in Jame’ Mofidi he, like Jafari and Kateb, introduce the Zia’iyeh School with the full name of the patron, date of construction, the schoolmas-ters, architectural and physical descriptions. Alo, Ayati, the author of the book of History of Yazd in 1938, mentions the Eskandar Prison as a space within Yazd and does not mention the Zia’iyeh School. it seems that the Eskandar Prison and Zia’iyeh School are two separate buildings. The question that comes to mind is whether the building near the dome of the twelve Imams is the Zia’iyeh School? Or the Eskandar Prison? Or neither? Or both? The building in question does not have a patron inscription and the year of construction and there are no dependable archaeological reports at hand that pertain to this building. So we are faced with a building that we do not know the nature of. The goal of this article is to know what this building is. Search within books and written historical evidence as well as field research have been useful to answer the research question. Some evidence shows that the building known as the Zia’iyeh School in this article is not at all related to the Zia’iyeh School (province) noted in the history of Yazd which had a very long minaret and many adornments and was a ruin in the Safavid era; on the other hand using the existing information there is no possibility for recognising Eskandar Prison as a building since the Yazd historians have not given any information apart fro the fact that the building hand a dark dome in the basement. Despite that, based on the evidence within the texts, and its fame amongst the Fahaadan residents, it seems that the Eskandar Prison building is within the same approximate location of the building we are currently discussing in this article. It is not yet possible to give an opinion on whether this building is Eskandar Prison, or it used to be another building which was replaced by this one is not possible.