چکیده:
هدف از این مطالعه، بررسی نقش واسطهای سلامت سازمانی در رابطه بین راهبردهای مقابله با استرس و کیفیت زندگی کاری معلمان مقطع ابتدائی شهرستان کوار بود. این تحقیق بر حسب هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدائی شهرستان کوار در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 405 نفر و با توجه به جدول مورگان، 200 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شده است. در این پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد راهبردهای مقابله با استرس (اندلر و پارکر، 1990)، کیفیت زندگی کاری (والتون، 2012) و سلامت سازمانی (هوی و فیلدمن، 1987) استفاده شد. روایی محتوایی هر سه پرسشنامه توسط صاحبنظران تایید گردید و پایایی آن پس از اجرای آزمایشی بین 30 نفر از معلمان به وسیله محاسبه آلفای کرونباخ برای سه پرسشنامه به ترتیب 787/0، 795/0 و 802/0 تعیین گردید. دادههای گردآوری شده با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS و در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل رگرسیون و معادلات ساختاری)، مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج آزمون تحلیل رگرسیون در سطح معناداری 99 درصد نشان داده که راهبردهای مقابله با استرس و سلامت سازمانی، پیش بینی کننده کیفیت زندگی کاری معلمان میباشند. در نهایت، نتایج آزمون تحلیل مسیر نشان داد که سلامت سازمانی در رابطه بین راهبردهای مقابله با استرس و کیفیت زندگی کاری معلمان، نقش واسطهای دارد.
The purpose of this research was to study the intermediate role of organizational health in the relationship
between stress coping strategies and quality of work life with in elementary school teachers in Kavar City. This
research was applied in terms of purpose and in terms of nature and descriptive-correlation method. The
statistical population of this study includes all teachers of the elementary school of Kavar city in the academic
year of 1397-98 (405) and according to the Morgan table, 200 individuals are considered as examples. In this
research, three standard questionnaires of coping strategies (Endler and Parker, 1990), quality of work life
(Walton, 2012) and organizational health (Hui and Feldman, 1987) were used. The content validity of all three
questionnaires was confirmed by the experts and its reliability was determined by the Cronbach's alpha for three
questionnaires, respectively, of 0/787, 0/795 and 0/802 respectively. The collected data were analyzed using
SPSS and AMOS software and analyzed using descriptive statistics and inferential statistics (regression analysis
and structural equations). The results of regression analysis at a significant level of 99% indicated that strategies
for coping with stress and organizational health predict the quality of work life of teachers. Finally, the results of
path analysis showed that organizational health has a mediator role in the relationship between coping strategies
with stress and teachers' quality of work life.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق نشان داد بین کیفیت زندگی کاری و سلامت سازمانی با توجه به نقش میانجی امید به زندگی رابطه معناداری وجود دارد.
جدول 1: آزمون کولموگروف-اسمیرنف برای بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق متغیرها آماره معناداری راهبردهای مقابله با استرس 058/0 081/0 کیفیت زندگی کاری 065/0 067/0 سلامت سازمانی 048/0 20/0 همانگونه که مشاهده میشود، آمارههای به دست آمده برای بررسی نرمال بودن در هر سه متغیر از لحاظ آماری غیر معنادار میباشد (05/0 4-2- تحلیلهای استنباطی فرضیه اول پژوهش: راهبردهاي مقابله با استرس، کيفيت زندگي کاري معلمان مقطع ابتدائی شهرستان کوار را پیشبینی میکند.
Investigating the Intermediate Role of Organizational Health in the Relationship between Stress Coping Strategies and Quality of Work Life with in Elementary School Teachers in Kavar City Leila Daneshmand Master Student, Education of Kavar City, 6th Grade Tutor, Elementary School.
Abstract The purpose of this research was to study the intermediate role of organizational health in the relationship between stress coping strategies and quality of work life with in elementary school teachers in Kavar City.
The results of regression analysis at a significant level of 99% indicated that strategies for coping with stress and organizational health predict the quality of work life of teachers.
Finally, the results of path analysis showed that organizational health has a mediator role in the relationship between coping strategies with stress and teachers' quality of work life.
Keywords: Organizational Health, Stress Coping Strategies, Teachers' Quality of Work Life