چکیده:
مقاله حاضر با هدف تعیین نقش عوامل جمعیتشناختی در استفاده از فناوری با روش علی-مقایسه ای و مشارکت 300 دانشآموز متوسطه اول شهرستان سنندج انجام شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای جایگاه اجتماعی-اقتصادی و آشنایی با فناوری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دانشآموزان دختر و پسر در متغیرهای اولین سن استفاده، مدت زمان استفاده از اینترنت در روزهای تحصیلی هفته و مدت زمان استفاده آموزشی از ابزارهای دیجیتال و در میان پایههای تحصیلی در اولین سن استفاده و مدت زمان استفاده آموزشی از ابزارهای دیجیتال تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین، بین دانشآموزان مدارس خاص و عادی در متغیرهای اولین سن استفاده و مدت زمان استفاده از اینترنت در روزهای تحصیلی هفته خارج از مدرسه و بین طبقات اجتماعی-اقتصادی در متغیرهای اولین سن استفاده، مدت زمان استفاده از اینترنت در روزهای تحصیلی هفته خارج از مدرسه، مدت زمان استفاده آموزشی و عمومی از ابزارهای دیجیتال در مدرسه و خارج مدرسه تفاوت معناداری مشاهده شد.
The aim of this study was to determine the role of demographic factors in the use of ICT among high school students. The research design was causal-comparative and 300 high school students from Sanandaj participated in this study. In order to collect the research data, Socio-economic Status and ICT Familiarity questionnaires were administered. The results showed that there is a significant difference between male and female students in the variables of first age using ICT, the length of time using Internet during academic days, and the length of time using the digital devices for academic purposes. In addition, there was a significant difference between the academic grades in the variables of first age using ICT and the length of time using the digital devices for academic purposes. Also there was a significant difference between the students of specific and normal schools in the variables of the first age using ICT and the length of time using Internet at out of the school during academic days and between socio-economic classes in the variables of the first age using ICT, the length of time using Internet at out of school during academic days, and the length of time using digital devices for both academic and general purposes at school and out of school according to socio-economic status.
خلاصه ماشینی:
Flores, Inan & Lin 2.
Vanderlinde, Aesaert & Braak 4.
Liu, Toki, Eugenia & Pange 7.
Law, Pelgrum, & Plomp 5.
Mossberger, Tolbert & Stansbury 4.
در همين راستا، پژوهش حاضر در صدد است تا با مطالعه نقش عوامل جمعيت شناختي (جنسيت ، نوع مدرسه ، پايه تحصيلي و طبقه اجتماعي- اقتصادي) بر متغيرهاي مرتبط با فناوري يعني نخستين سن استفاده از فناوري (ابزارهاي ديجيتال ، رايانه ، اينترنت )، مدت زمان استفاده از اينترنت (در روزهاي تحصيلي و روزهاي تعطيل ) و نوع استفاده از فناوري (استفاده آموزشي و استفاده عمومي) شواهد تازه اي در اين زمينه عرضه کند.
يافته هاي پژوهش پرسش اول : آيا در اولين سن استفاده دانش آموزان از فناوري (به تفکيک ابزارهاي ديجيتال ، رايانه و اينترنت ) بر حسب جنسيت ، نوع مدرسه ، پايه تحصيلي و طبقه اجتماعي - اقتصادي آنان تفاوت وجود دارد؟ 100 جدول ١.
نتايج آزمون خي دو براي اولين سن استفاده دانش آموزان از فناوري بر حسب طبقه اجتماعي - اقتصادي (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج آزمون خي دو در جدول ٤ حاکي از تفـاوت معنـادار ( ٠٠٠١=P) در اولـين سـن استفاده دانش آموزان از فناوري (ابزارهاي ديجيتال ، رايانه ، اينترنت ) در ميان طبقـات اجتمـاعي - اقتصادي مختلف است .
نتايج آزمون خي دو براي مدت زمان استفاده دانش آموزان از اينترنت در يک روز تحصيلي هفته (رجوع شود به تصویر صفحه) نتايج جدول ٨ نيز حاکي از عدم تفـاوت معنـادار ( ٠٢١١=P) در مـدت زمـان اسـتفاده دانش آموزان از اينترنت در يک روز تحصـيلي هفتـه در مدرسـه بـر حسـب طبقـه اجتمـاعي - اقتصادي است .
Digital technologies and learning outcomes of students from low socio-economic background: An Analysis of PISA 2015.