چکیده:
این مقاله مروری است بر کتاب راهنمای روش تحقیق برنامهریزی راتلج. مروری که تلاش میکند محتوای کتاب را به اجمال بیان کند و از آن طریق نشان بدهد که درک و فهم روششناسی تا چه اندازه بر کاروبار دانشگاهیان و حرفهمندان اثر میگذارد. این کتاب برخلاف دیگر منابع رایج اختصاصا مناسبات رشتهی برنامهریزی را موضوع بررسی قرار داده است. همچنین تلاش کرده تا روششناسی را از موجودیتی صلب و حسب تکلیف در میان دانشگاهیان به سیروسلوکی پویا در زندگی فردی، اجتماعی و حرفهای پژوهشگران ارتقا دهد. مقالههای متعدد کتاب اکثرا دلمشغولیشان پیوند نظریه و عمل است و برای برقراری این پیوند بهشکلی بدیع بسیاری از مناسبات فرآیند تولید پژوهش را پیش نظر میآورند. در پایان ارزیابی مختصری از محتوای کتاب صورت میگیرد و ضرورت جایگرفتنش در برنامهی آموزش رسمی برنامهریزی بیان میشود.
This article is a review of the “Routledge Handbook of Planning Research Methods”. The review attempts to summarize the content of the book and to show how understanding the methodology affects the work of academics and professionals. Among other methodology books, The Routledge Handbook is a genuine reference and the reasons can be summarized as follows: Unlike other dominant sources, this book has specifically explored the relations in the field of planning and stays within the discipline. It has also attempted to promote methodology from rigid and homogeneous entities to academics to the dynamic practices in the personal, social, and professional lives of researchers. Numerous articles in the book are mostly concerned with the link between theory and practice, and to establish this link they underpin the research production process. In the end, a brief evaluation of the content of the book is made and the necessity of incorporating it into the formal planning pedagogy is stated.
خلاصه ماشینی:
بـرای نمونـه یکی از مشهورترین پرسشگری ها این است که آیا روش ها موجودیت هایی صـلب هسـتند؟ یعنی میشـود روش شناسـی و روش تحقیـق یـک چـارچوب علمـی را همچـون فرمـولی معتبر دانست که به همۀ مسائل قابـل تعمـیم باشـد ١؟ در همـین یـک فقـره نتـایج تـأملات صورت گرفته نشان میدهد که درک روش شناسی بـه مثابـه موجـودیتی صـلب کـه رفتـاری ماشینی و یکسان در قبال همۀ محتواها دارد نتایجی شوم به بار آورده است : اول آنکه گـویی روش شناسی را به سرفصلی برآمده از روال اداری دانشگاهی تقلیـل داده و از اهمیـت آن بـه نحو چشم گیری کاسته است .
٣ با این حال مطابق ادعای سیلوا در بسـیاری از نظـام هـای آموزشـی هـم چـون بریتانیا، رشتۀ برنامه ریزی شهری و علوم اجتماعی با خلاء پژوهشـگر آزمـوده در روش هـای کمی مواجه است و سـه عامـل بـه ایـن وضـعیت دامـن زده اسـت : اول آنکـه دانشـجویان گزینش شده در رشته های علوم اجتماعی عمدتاً سابقۀ آموزش درخـور در حـوزة ریاضـیات را ندارند، دوم آنکه هزینۀ تأسیس آزمایشگاه های سخت افزاری و نرم افزاری برای محاسـبات کمی بالاست و سوم برمیگردد به خود صورت مسأله ؛ هرچه پیش میرویم تعـداد محققـان کارآزموده در این حوزه کمتر و بدنۀ آموزشی نحیف تر میشود.
ایـن نوشـتار برای ارائۀ فهمی کارآمد از روش شناسی کتـاب ارزشـمند و بـینظیـر «راهنمـای روش هـای تحقیق برنامه ریزی راتلج » را که متشـکل از چهـل وپـنج جسـتار از پنجـاه وچهـار نویسـندة مختلف صاحب نام با طیف های متنوعی از اندیشه ورزی در این زمینـه اسـت را بـه تفصـیل مورد بررسی قرار داده است .