چکیده:
تحقیق حاضر با هدف بررسی تفاوت وضعیت موجود و مطلوب عوامل اثرگذار بر فرهنگ مطالعه در فضای مجازی انجام گرفته است. ابزارگرداوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بر اساس نظریه های علمی پیرامون موضوع می باشد که به صورت انلاین با استفاده از ابزار گوگل فرم طراحی و جمع آوری گردید. جامعه آماری تحقیق حاضر را اولیای دانش آموزان کلاس پنجم ابتدایی در دبستان شهدا پارس آباد تشکیل می دهند، با توجه به کوچک بودن جامعه آماری و جمعیت هدف از سرشماری برای نمونه گیری استفاده شده است. از آنجایی که در کل شماری، نمی توان از روش های آمار استنباطی استفاده کرد لذا از آمار توصیفی برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از تغیرات محسوس در عوامل مطالعه شده در گروه آزمایش است به طوری که عامل علاقه با ۷۷ درصد دارای بیشترین و عامل محیط یادگیری با ۴۶ درصد کمترین تغیرات را داشتند. عوامل انگیزش با ۵۴ درصد، برنامه آموزشی ۶۹ درصد محیط خانواده ۵۴ درصد و عوامل فردی ۶۲ درصد بیشتر از حد متوسط بودند.
The aim of this study was to investigate the differences between the current and desired situation of factors affecting the reading culture in cyberspace. The data collection tool is a researcher-made questionnaire based on scientific theories on the subject, which was designed and collected online using the Google Form. The statistical population of the present study consists of the parents of fifth grade elementary students in Shohada Pars Abad Elementary School. Due to the small statistical population and the target population, the census has been used for sampling. Since inferential statistical methods cannot be used in the whole number, descriptive statistics have been used to analyze the data. Findings indicate significant changes in the studied factors in the experimental group, so that the factor of interest with 77% had the most and the factor of learning environment with 46% had the least changes. Motivation factors were above average with 54%, educational program with 69%, family environment with 54% and individual factors with 62% .
خلاصه ماشینی:
حال سوال این هست که آیا می توانند در فضای خانه مطالعه موفقی داشت؟ آیا فرهنک حاکم بر جامعه این اجازه را می دهد که خودخوانی اتقاق بیافتد؟ آیا مهارت های لازم برای مطالعه و یادگیری در محیط Schwartz Conformity Tradition Benevolence Universalism Self-Direction Stimulation Hedonism Achievement Power Security دیجیتال وجود دارد؟ آیا می توان فرهنگ مطالعه در محیط دیجتال را در بین دانش آموزان نهادینه کرد؟ پاسخ به این مسائل و سوالات بسی دشوار، و نیازمند تحقیق و پژوهش است که هدف اصلی این تحقیق «بررسی تفاوت وضعیت موجود و مطلوب عوامل اثرگذار بر فرهنگ مطالعه در فضای مجازی» می باشد.
به تصویر صفحه رجوع شود نمودار شماره 1: وضع موجود و وضع مطلوب عوامل انگیزشی در خصوص عوامل انگیزشی برای مطالعه در فضای مجازی وضع موجود نشان دهنده 20 درصد انگیزه بیش از حد متوسط است لاکن بعد از اعمال اصلاحات و انجام اقدامات انگیزشی از جمله تشویق و تعیین و اهدای جایزه وضعیت انگیزشی دانش آموزان تغییر محسوسی کرده به طوری که بر اساس نمودار شماره (1) میزان انگیزش از 20 درصد به 54 درصد رسیده است.
این نشان دهنده پیشرفت قابل ملاحظه در برنامه عوامل فردی از جمله اراده، پشتکار و هوشیاری دانش آموزان برای مطالعه در فضای مجازی است.