چکیده:
هدف تحقیق حاضر رتبه بندی بخشهای مختلف اداری شهرداری تهران با رویکرد تکنیک چند معیاره ویکور می باشد. برای سنجش توانمند سازی کارکنان از پرسشنامه ی استاندارد توانمندسازی اسپریتزر استفاده شده است. این مدل، چارچوب های ارائه می نماید که تمامی شاخص های توانمند سازی نیروی انسانی را در بر می گیرد. این ابزار به جهت پایش توانمندی کارکنان، موثر می باشد که توانمندی کارکنان را در پنج بعد احساس موثر بودن، احساس اعتماد، احساس خودمختاری، احساس معنی داری، احساس شایستگی، بر اساس مقیاس لیکرت اندازه گیری می کند. از نظر روش تحقیق کاربردی و از نظر جمع آوری اطلاعات پیمایشی – تحلیلی می باشد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جهت رتبه بندی ادارات شهرداری تهران با بهره گیری شاخص توانمند سازی از تکنیک چند معیاره ویکور استفاده گردید. خروجی رتبه بندی ادارات شهرداری تهران نشان می دهد که گزینه 6A (بخش توسعه سرمایه انسانی) در اولویت اول، گزینه 7A(بخش امور اجتماعی و فرهنگی) در اولویت دوم، گزینه 4A (بخش مالی و اقتصاد شهری) در اولویت سوم، گزینه 6A(بخش فنی و عمرانی) در اولویت چهارم، گزینه 1A (بخش حمل و نقل و ترافیک) در اولویت پنجم، گزینه 2A (بخش شهرسازی و معماری) در اولویت ششم و در نهایت گزینه 3A (بخش خدمات شهری و محیط زیست) در اولویت آخر قرار گرفتند. در نهایت پیشنهاداتی متناسب با خروجی های مدل ارائه شده است.
The purpose of this study is to rank different administrative departments of Tehran Municipality with the approach of VIKOR multi-criteria technique. The standard Spritzer Empowerment Questionnaire was used to assess employee empowerment. This model provides frameworks that include all indicators of human resource empowerment. This tool is effective for monitoring employee competence, which measures employee competence in five dimensions of feeling effective, feeling confident, feeling autonomy, feeling meaningful, feeling competent, based on the Likert scale. In terms of data collection is survey-analytical. VIKOR multi-criteria technique was used to analyze the information for ranking municipal offices in Tehran with the Empowerment Index. The ranking output of Tehran municipal offices shows that options A6 and A7 are ranked sixth and seventh, respectively. And options A3 and A2 were in the last ranks. Finally, suggestions are provided to fit the model outputs.
خلاصه ماشینی:
11-مطالعات " گوردن و توماس " نشان داده است که پاداش نقش مهمی در فرایند توانمند سازی کارکنان ایفاء می کند و پاداش ها، به ویژه آنهایی که همراه با تحسین و قدردانی مدیران عالی هستند، به افراد احساس شخصیت داده و آنها را بر می انگیزانند تا از پتانسیل هایشان برای ارائه عملکرد بهتر استفاده کنند (434، 1991، Gordon).
No2:147-150 Campbell Constance R & Martinko Mark J, (1998)، “ An Integrative Attributional of Empowerment and learned Helpessness: A Moltimethod Field Study”, Journal of Management,, Vol 24, No 2.
Conger Jay A & kanungo Robindera N, (1988) “The Empowerment Process: Integrating Theory and Practice”, Academy of Management Review,, Vol 13,No 3.
Gange, Merylene (et al), (1997) “Proximal Feelings of Empowerment, and Intrinsic Motivation”, Mc Gill University, Montreal, Canada,, Tr. Gist Marilyn E & Mitchell Tevence R, (1992) “Self- Efficacy: Atheoritical Analysis of its Determinants and Malleability”, Academy of Management Review,, Vol 17, No 2.
D. (2002), An integrative model of the empowerment process, Human Resource management Vol. 12 N.
Thomas Kenneth & Velthouse Betty A, “Cognitive Elements of Empowerment: An Interprative Model of Intrinsic Task Motivation”, Academy of management Review, 1990, Vol 15, No 4.
Using VIKOR multi-criteria decision model to evaluate and prioritize the human resources capability of different parts of Tehran Municipality Mohammad Hosein Raeisi *1 Ali Nikseresht 2 Date of Receipt: 2021/08/23 Date of Issue: 2021/09/25 Abstract The purpose of this study is to rank different administrative departments of Tehran Municipality with the approach of VIKOR multi-criteria technique.