چکیده:
هشامبنسالم از محدثان مورد اعتماد شیعه و از اصحاب امامان صادق و کاظم علیهماالسلام است که صاحب اصل و کتابهای تفسیر و معراج و حج بوده است. برخی، کتابهای او را از منابع کلینی تلقی کردهاند؛ مثلا کتاب تفسیر او را از منابع تفسیری کتاب کافی برشمردهاند. در حالی که به نظر میرسد احادیث او به واسطه-ی تصنیفات و جوامع بعدی به دست کلینی رسیده باشد. بررسی سند تمامی احادیث هشامبنسالم در کتاب کافی و تهذیب الاحکام شیخ طوسی ما را به قراینی در سند این روایات میرساند که نشان میدهد هیچ کدام از کتابهای هشام بن سالم منبع کلینی در اخذ حدیث نبوده است، بلکه روایات او به واسطهی کتابهای دیگر مثل کتابهای محمدبنابیعمیر، حسنبنمحبوب، حسین بن سعید و احمد بن محمد بن عیسی در دسترس کلینی قرار گرفته است. این راویان به کتابهای هشام بن سالم دسترسی داشته و احادیث آن را در کتابهای خود استنساخ نمودهاند. در عین حال احادیثی به طور شفاهی از هشام بن سالم به ایشان رسیده که در کتابهای خود مکتوب نمودهاند اما تعداد آن اندک است.
Hisham Ibn Salem is one of the most trusted Shiite narrators and he is one of the companions of Sadegh and Kazem Imams (as). He was the author of the asl and books of Tafsir, Ascension and Hajj. Some have considered his books as koleini sources. For example, his commentary book has been considered as one of the alkaffi commentary sources. it seems His hadiths have reached Kolini through later works. Examining the sanad of all the hadiths of Hisham Ibn Salem in the kafii book and Tahdhib Al-Ahkam of Sheikh Tusi shows that None of Hisham Ibn Salem's books has been a kolini source in obtaining hadith Rather, his narrations have been made available to Kolini through other books such as the books of Muhammad ibn Abi Umayr, Hasan ibn Mahboob, Husayn ibn Sa'id and Ahmad ibn Muhammad ibn Isa. These narrators had access to the books of Hisham bin Salem and The hadiths have reproduced in their books. Also Hadiths have been narrated to them orally by Hisham bin Salem and They have written in their books. But its number is small.
خلاصه ماشینی:
بررسي سند تمامي احاديث هشام بن سالم در کتاب کافي و تهذيب الاحکام شيخ طوسي ما را به قرايني در سند اين روايات مي رساند که نشان مي دهد هيچ کدام از کتاب هاي هشام بن سالم منبع کليني در اخذ حديث نبوده است ، بلکه روايات او به واسط ۀ کتاب هاي ديگر مثل کتاب هاي محمدبن ابي عمير، حسن بن محبوب ، حسين بن سعيد و احمد بن محمد بن عيسي در دسترس کليني قرار گرفته است .
شايد در ابتداي امر با توجه به جدول شمارة ٣ ، به نظر برسد کليني اين احاديث را از کتاب هشام بن سالم نقل کرده است ؛ چون در اين موارد دو يا چند حديث پشت سر هم با سند «علي بن ابراهيم عن ابيه عن ابن ابي عمير عن هشام بن سالم » ذکر شده است .
به عنوان نمونه ، حديثي با ابتداي سند « علي عن ابيه عن ابن ابي عمير عن هشام بن سالم » در کتاب کافي نقل شده است (کليني ، ١٤٠٧ق ، ٥/ ٤٦٩).
از مجموع ١١٩ حديثي که در کتاب کافي با سند « علي بن ابراهيم عن ابيه عن ابن ابي عمير عن هشام بن سالم » نقل شده است تنها ٢٣ روايت از قرينه هاي فوق (ب و ج ) تبعيت نمي کند (براي نمونه نک :کليني ، ١٤٠٧ق ، ١/ ٢٨٤، ٢/ ٣١٩ ).