چکیده:
رعایت اخلاق و هویت کودکان در زندگی و ارتباطات اجتماعی ضرورت انسانی
زیستن است. در فضای مجازی شاهد بسیاری از ناهنجاریها و حتی بزهکاریها
هستیم، ضروری است کمی درباره اخلاق و هویت کودکان درفضای مجازی
بیندیشیم. فضای مجازی آثار منفی و تهدید کنندهای را هم ایجاد نموده و نقش
مخرب آن در برخی از ارزشها و هنجارهای اجتماعی امنیت اخلاق و هویت
کودکانی جامعه، را با آسیبهای جدی روبرو ساخته، که از آن جمله میتوان به
تعاملات آسیبزا، بی اعتمادی بین افراد، بی صداقتی، فریب و دروغ، کاهش
نوعدوستی و خیر خواهی، عدم رعایت حقوق و احترام، کاهش عزت نفس، کمرنگ
شدن هویتهای اجتماعی، اشاره نمود. هدف از این پژوهش، بررسی بحرانهای
فضای مجازی در کودکان است، که در آن آثار و پیامدهای منفی اینترنت در
رابطه با آداب و اخلاق زندگی خانوادگی مورد بررسی قرار گرفته است. روش
علمی پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی بوده، و روش جمع آوری مطالب نیز
به صورت کتابخانهای و جستجو در پایگاهها و منابع اطلاعات علمی اینترنتی بوده
است. نتایج پژوهش نشان میدهد، که گسترش فضاهای مجازی اینترنتی
آسیبهای گوناگونی در زمینه تعلیم و تربیت کودکان ایجاد کرده است؛ از جمله
آسیبهای اخلاقی فضای مجازی در تربیت کودکان میتوان به مواردی همچون
دسترسی آسان به منابع غیر اخلاقی، تضعیف باورهای دینی و القای شبهات و
تعارض ارزشها اشاره کرد. آسیبهای شخصیتی فضای مجازی بر کودکان نیز
عبارتند از: اعتیاد به فضای مجازی، انزوای اجتماعی و اتلاف وقت.همچنین از
دیگر آسیبهای فضای مجازی بر تربیت کودک در خانواده، میتوان به این موارد
اشاره نمود: کاهش ارتباطات خانوادگی، تغییر الگوی تعامل میان والدین و
فرزندان، از بین رفتن تعادل قدرت در خانواده و شکاف نسلها. بنابراین، بنابراین،
آنچه که مهم است، این است که به جای برخورد سلبی با این مساله بررسی و
ریشهیابی مشکلات و پیش گرفتن راه حلهای اصلاحی مسلما نتایج بهتری در
بر خواهد داشت.