چکیده:
اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از مهم ترین نظریاتی که رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای بیان کرده اند، ابعاد فرهنگی مختلفی را در میگیرد که از منظر آموزش همگانی نیازمند بررسی است . به همین دلیل هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش و جایگاه آموزش همگانی در پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است . سوالی که مطرح میشود این است : آموزش همگانی در زمینه ترویج الگوی اقتصاد مقاومتی از نظر رهبر انقلاب اسلامی دارای چه مولفه هایی است ؟ به عبارتی دیگر، مهم ترین مولفه های آموزش همگانی در زمینه پیاده سازی اقتصاد مقاومتی کدام موارد است ؟ فرضیه پژوهش حاضر این است : ترویج سبک زندگی اسلامی-ایرانی، اصلاح الگوی مصرف ، ترویج گفتمان حمایت از تولیدات داخلی، تقوای اقتصادی و امیدبخشی رسانه ها از مهم ترین شاخصه - ١ استادیار دانشگاه پیام نور، گروه معارف اسلامی، تهران ، ایران ، (نویسنده مسوول )، aligholamalipour@gmail.com٢ دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی، مدرس دانشکده حقوق و علوم سیاسی، mehri.toutounchian@gmail.com٣ دکترای تاریخ اسلام ، مدرس دانشکده پیراپزشکی، yahoo.com@khoshhal٥٣ های آموزش همگانی جهت پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است . مهم ترین یافته های پژوهش حاضر، توجه به سبک زندگی اسلامی-ایرانی و بهره گیری از احکام دینی جهت پیاده - سازی اقتصاد مقاومتی است که هم میتواند اصلاح الگوی مصرف را در سطح خانواده مدیریت نماید و هم آموزشی همگانی برای عموم مردم تلقی شود. علاوه بر این ، تقوای اقتصادی و تکیه بر تبلیغ و ترویج تولیدات داخلی راهکاری برای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی است . روش مورد استفاده در این پژوهش کیفی و از نوع توصیفی-تحلیلی است که با محوریت بیانات رهبر انقلاب اسلامی در زمینه اقتصاد مقاومتی نسبت به جمع آوری داده ها اقدام نموده است . حیثیت انسانی با رویکردهای متفاوتی نگریسته شده است . قانون اساسی از یک سو کرامت و ارزش والای انسانی را که ترجمان کرامت ذاتی است مورد شناسایی قرار داده و از دگر سو همگام با کرامت ارزشی و در تغایر با کرامت ذاتی اصولی را تدوین و وضع نموده است .این دو نوع کرامت اگرچه بر ارزش انسانی تاکید مینمایند اما آثار متفاوتی را در ساحت حق های برجای میگذارند.کرامت ذاتی در غالب نگرش ها به سبب بنیان خود غیر قابل سلب و اسقاط بوده و حقوق آدمی در جامعه حول مرکزیت آن تکوین میپذیرد. در این نوشتار تغایر مبنایی اصول یاد شده وچگونگی همگرایی اصول هم سو با کرامت ارزشی با زیربناهای کرامت ذاتی و ماهیت ان مورد بررسی قرار گرفته است . هدف این مقاله که به شیوه اسنادی و تحلیلی است بسترسازی جهت تقریب حداکثری قوانین در جهت کرامت ذاتی میباشد. به نظر میرسدبا اتکاء به داشتن جهل بسیط نسبت به کرامت انسانی و همچنین توجه به نیازها واقتضائات تاریخیومتناسب با تحولات جامعه با استفاده از اجتهاد پویا میتوان دیدگاهی نو به بعضی از اصول تبعیض آمیز داشت
خلاصه ماشینی:
سؤالي که مطرح ميشود اين است : آموزش همگاني در زمينه ترويج الگوي اقتصاد مقاومتي از نظر رهبر انقلاب اسلامي داراي چه مؤلفه هايي است ؟ به عبارتي ديگر، مهم ترين مؤلفه هاي آموزش همگاني در زمينه پياده سازي اقتصاد مقاومتي کدام موارد است ؟ فرضيه پژوهش حاضر اين است : ترويج سبک زندگي اسلامي-ايراني، اصلاح الگوي مصرف ، ترويج گفتمان حمايت از توليدات داخلي، تقواي اقتصادي و اميدبخشي رسانه ها از مهم ترين شاخصه - ١ استاديار دانشگاه پيام نور، گروه معارف اسلامي، تهران ، ايران ، (نويسنده مسؤول )، aligholamalipour@gmail.
مهم ترين يافته هاي پژوهش حاضر، توجه به سبک زندگي اسلامي-ايراني و بهره گيري از احکام ديني جهت پياده - سازي اقتصاد مقاومتي است که هم ميتواند اصلاح الگوي مصرف را در سطح خانواده مديريت نمايد و هم آموزشي همگاني براي عموم مردم تلقي شود.
بدين معنا که با تشريح ديدگاه - هاي مقام معظم رهبري درباره اقتصاد مقاومتي، مؤلفه هاي آن از جهت آموزش همگاني ١از محورهاي مختلفي که براي اقتصاد مقاومتي در نظر گرفته شده است ميتوان به موارد زير اشاره نمود: مردمي کردن اقتصاد، کمک به بخش خصوصي و اهتمام به سياست هاي اصل ٤٤، کاهش وابستگي به نفت و جايگزيني صنايع دانش بنيان ، مبارزه با مفاسد اقتصادي، استفاده از همه ظرفيت هاي کشور، حمايت از توليد ملي و فعال نمودن واحدهاي کوچک و متوسط ، مديريت مصرف و مصرف توليدات داخلي، کارآفريني، مديريت صحيح منابع ارزي.