چکیده:
هدف این مقاله تبیین زمینهها و راهبردهای اجرای برنامه درسی سواد مالی برای دوره ابتدایی است. با استفاده از روش کیفی دادهبنیاد، با 12 نفر از صاحبنظران حوزه برنامهریزی درسی و آموزش ابتدایی، اقتصاد و امور مالی مصاحبه شد. یافتهها نشان داد که نیازها، سیاستها و اهداف اجتماعی، اقتصادی، آموزشی و فرهنگی زمینهساز تدوین و اجرای برنامه درسی سواد مالی دوره ابتداییاند. مهمترین راهبردهای اجرای برنامه درسی سواد مالی در برگیرنده اقدامات آموزشی و ساختاری مانند غنیسازی برنامه درسی، فراهم ساختن امکانات دسترسی به منابع آموزشی، مشارکت معلمان در تولید برنامه درسی، ایجاد بستر همکاریها بین سازمانهای مالی با آموزش و پرورش، تبادل افکار و ایدههای آموزشی بین کلاسها و مدارس، همکاری سازمانها در امر گسترش نوآوریهای آموزشی در حیطه سوادمالی، تعامل مستمر با مراکز آموزشی و پرورشی حوزه مالی و توسعه تجهیزات آموزش مالی است.
The present study was conducted with the aim of explaining the background and strategies for implementing a financial literacy curriculum for the elementary school. Using the Foundationchr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39'))))s Grounded Theory method, 12 experts in the field of curriculum planning and primary education, economics and finance were interviewed. Findings showed that social, economic, educational and cultural needs, policies and goals are the basis for developing and implementing a financial literacy curriculum in elementary school. The most important strategies for implementing financial literacy curriculum include educational and structural measures such as curriculum enrichment, providing access to educational resources, teacher participation in curriculum production, creating a platform for cooperation between financial organizations and the education organization, exchange of educational ideas between classes and schools, cooperation of organizations in the development of educational innovations in the field of literacy, continuous interaction with educational centers in the field of finance and development of financial education equipment.