چکیده:
امروزه برخی از شرکت ها این گونه می اندیشند که رعایت اصول اخلاقی در بازاریابی از میزان دسترسی آنان به هدف های اقتصادی می کاهد. از این رو عملکرد آنان در گذشته همواره دارای تخلفاتی بوده که فاکتور ایجاد دیدگاه منفی نسبت به بازاریابی شده است. بنابراین می توان گفت هم اکنون نه تنها تصویر ارائه شده از بازاریابی مخدوش شده، بلکه با گذشت زمان بر خلاف تصورات سودگرایانه مدیران، از میزان سودآوری شرکت های متخلف نیز کاسته شده هست. لذا آنچه که می توان اعتماد و اطمینان طرفین را بازسازی نماید. وجود فضایی از اعتماد در کسب و کار است. که وفاداری به برند مستقیما متاثر از رضایت یا نارضایتی از برند که در طول زمان جمع آوری شده و نیز متاثر از کیفیت محصول هست. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازاریابی اخلاقی بر وفاداری برند مشتریان است که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی، همبستگی می باشد. جامعه آماری، مشتریان بانک سپه شهر تهران می باشد. نمونه آماری شامل کلیه مشتریان بانک سپه در شهر تهران که با استفاده از جدول مورگان 383 نفر در نظر گرفته شد. و بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده بین جامعه آماری توزیع و جمع آوری گردید. بهمنظور اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی پرسشنامه بهصورت تشخیصی، همگرا و واگرا و پایایی پرسشنامه نیز با ضریب آلفای کرونباخ بررسی گردید. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش معادلات ساختاری و نرمافزار LISREL انجام گرفت. نتایج نشان داد که بازاریابی اخلاقی بر وفاداری برند تاثیر مثبت و معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی تاثیر بازاریابی اخلاقی بر وفاداری برند مشتریان در بانک سپه شهر تهران مهدی اسماعیلی1 ، امین مومنی نصرآباد علیا 2 ، سعیده اکبری3 1.
چکیده امروزه برخی از شرکت ها این گونه می اندیشند که رعایت اصول اخلاقی در بازاریابی از میزان دسترسی آنان به هدف های اقتصادی می کاهد.
بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازاریابی اخلاقی بر وفاداری برند مشتریان است که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی، همبستگی می باشد.
باتوجه به آنچه در رابطه با اهمیت وفاداری برند مشتریان گفته شد در این تحقیق سعی برآن است تا به بررسی تاثیر بازاریابی اخلاقی بر وفاداری برند مشتریان در بانک سپه شهر تهران، پرداخته شود.
برخی از شرکت ها این گونه می اندیشند که رعایت اصول اخلاقی در بازاریابی از میزان دسترسی آنان به هدف های اقتصادی می کاهد.
در تکمیل مطالب فوق لازم به ذکر است که علائی (1399) در تحقیق خود با عنوان بررسی تاثیر بازاریابی اجتماعی بر وفاداری برند مشتریان با نقش میانجی بازاریابی اخلاقی در بانک مهراقتصاد استان اردبیل نشان دادند که بازاریابی اجتماعی بر وفاداری برند مشتریان با نقش میانجی بازاریابی اخلاقی تاثیر مثبت معنی داری دارد (با ضریب بتای 0.
روشی که در این پژوهش برای بررسی برازش مدل اندازهگیری استفاده میشود، شامل سه معیار روایی سازه 1 2 ، روایی تشخیصی 3 4 و روایی همگرا و نیز پایایی بر اساس ضریب آلفای کرونباخ است.
و نتایج تحقیق نشان داد که بازاریابی اخلاقی بر وفاداری مشتریان تاثیر مثبت و معناداری دارد.