چکیده:
بخش مهمی از فرایند تربیت، استفاده از روشهای تربیتی مناسب در ساحتهای مختلف است. از این رو، در تربیت کودکان، روشهای کارآمد تربیتی از جمله روشهای زمینهساز تربیت اجتماعی اهمیت فراوانی دارد. این روشها، متکفل فضاسازی لازم جهت تسهیل روند تربیت کودکان به عنوان عناصر و اعضای مسئول جامعهاند.این پژوهش، به دنبال تبیین وظیفه شرعی والدین درباره به کارگیری روشهای زمینهساز تربیت اجتماعی است. سؤال مهم این است که روشهای زمینهسازی تربیت اجتماعی کودکان و حکم فقهی آن چیست؟ در این باره، با مراجعه به ادله فقهی از جمله قرآن و روایات، استنباط حکم مسئله به شیوه متعارف فقها مد نظر است. به طور کلی به کارگرفتن روشهای زمینهساز تربیت اجتماعی در ابعاد مختلف شناختی، احساسی و رفتاری، حداقل مستحب است.
An important part of the parenting process is the use of appropriate educational methods in different areas. Hence, in educating children, effective educational methods, including methods for social education (taribyah), are very important. These methods are suitable for facilitating the process of educating children as community members and responsible individuals.This study seeks to explain parents' religious duty to use methods which ultimately pave the way for social education. An important question is: "What are those methods which pave the way for social education of children and what are their jurisprudential rulings?" When it comes to the jurisprudential ruling which is derived from the Qur'an and traditions, we mean rulings which are deduced through the customary methods used by the jurists. Generally speaking, applying such methods which lead to social education in various cognitive, emotional and behavioral areas is at least recommended, if not obligatory.