چکیده:
در زمینه زیبایی شناسی آثار ادبی، پژوهشهای زیادی انجام گرفته اما از دریچه علم معانی کمتر به این آثار نگریسته شده است. در مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی- تطبیقی و بر پایه منابع کتابخانهای، اغراض ثانوی در کاربرد بلاغی حالات مسندالیه در ذکر یا حذف، معرفه یا نکره، تقدیم یا تأخیر و معطوف، صفت و مقید بودن بر اساس کتب علوم بلاغی تجزیه و تحلیل شده است. تجزیه و تحلیل «تولدی دیگر» و «زمستان» نشان میدهد که ذکر مسندالیه بیش از حذف آن مورد توجه فروغ و اخوان بوده و به نظر میرسد هدف ایشان در هر دو حالت حذف یا ذکر، اغلب ابلاغ محتوا در کمترین زمان با بیشترین تأکید بوده است و در تقدیم و تأخیر مسندالیه، تقدیم مسندالیه، بیش از تأخیر مورد توجه است و ایشان از تقدیم و تأخیر مسندالیه برای اهداف «قرار دادن مسندالیه در ذهن مخاطب» و بیان «درد و اندوه» بهره بردهاند. فروغ و اخوان برای تأکید بیشتر، مسندالیه را با افزودن به یک اسم، ضمیر یا صفت، معرفه میکنند و از مسندالیه نکره کمتر از مسندالیه معرفه بهره بردهاند.
Abstract Much research has been done on the aesthetics of literary works, but less attention has been paid to them through the lens of semantics. In the present article, using descriptive-analytical method and based on library sources, Mandalalieh's condition and condition, which is one of the eight chapters of semantics, is studied in Forough Farrokhzad's other birthday poetry book and secondary purposes in the rhetorical use of Mandalalieh's states in mentioning or The omission, introduction or omission, dedication or delay, adjective and adverbial have been analyzed based on the books of rhetorical sciences. It turns out that his goal in both cases of deletion or mention was often to convey the content in the shortest time with the most emphasis. And in presenting and delaying Musnadaliyyah, the presentation of Musnadaliyyah is more important than the delay, and he has used the dedication and delay of Musnadaliyyah for the purposes of "placing Musnadaliyyah in the minds of the audience" and expressing "pain and sorrow". For further emphasis, Forough introduces Masnadaliyya by adding a noun, pronoun or adjective, and uses Nakrah's Masnadaliyya less than Masnadaliyyah. The birthplace of Masnadiyah is more about the state of "turning a few institutions or details.