چکیده:
این مقاله که از نوع مقالات علمی - ترویجی میباشد» میکوشد تا به تعاریف مختلف و گستردهای از بانکداری اسلامی و
خدمات بانکداری از طربق تلفن همراه موجب آسایش و تسریع در انجام امور بانکی میشود و به دلیل اینکه افراد برای
پذیرش بانکداری موبایلشان نسبت به شکست آسیبپذیر میباشند. نگرش افراد به سمت پذیرش فنآوری تابعی از سه
نگرش فرعی, نگرش به سمت موفقیت, نگرش به سمت شکست و نگرش به سمت فراگیری برای کاربر به فن آوری می-
باشد. این مطالعه با رویکرد تحلیلی - توصیفی به بررسی تاثیر نگرش به پذیرش همراه بانک بر روی تمایل به پذیرش آن
با استفاده از تئوری تلاش میپردازد. مدل مطالعه بر گرفته از مطالعه ویلد چاولیا (۲۰۱۷) میباشد که در آن اعتماد به
نفس عمومی و بدبینی را به تمایل به پذیرش همراه بانک مرتبط میسازدء که در این بین نگرش به موفقیت و شکست و
نگرش به یادگیری استفاده از همراه بانک با نوجه به نقش میانجی بر این رابطه تاثیر میگذارد. جامعه آماری مطالعه،
کلیه مشتریان بانک ملی در سطح شهر کگرگان میباشد و نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران برابر ۳۸۵ مشتری
بدست آمد. روایی به روش محتوایی و پایایی به روش محاسبه آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. در ادامه با توجه
به آزمون KMO همبستگیهای موجود در بین دادهها برای تحلیل عاملی مناسب شناخته شد و با توجه به آزمون بارتلت
از کفایت نمونهگیری اطمینان حاصل شد. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری توسط نرم افزار لیزرل نشان داد که:
۱) اعتمادبهنفس عمومی بر نگرش به موفقیت تاثیر دارد. ۲) اعتمادبهنفس عمومی بر نگرش به شکست تاثیر دارد. ۳)
اعتمادبهنفس عمومی بر نگرش به بادگیری تاثیر دارد. ۶) بدبینی بر نگرش به موفقیت تاثیر دارد. ۵) بدیینی بر نگرش به
شکست تاثیر دارد. ٩) بدیینی بر نگرش به بادگیری تاثیر دارد. ۷) نگرش به موفقیت بر نگرش به پذیرش همراه تاثیر
دارد. ۸) نگرش به شکست بر نگرش به پذیرش همراه بانک تاثیر دارد. ٩) نگرش به بادگیری بر نگرش به پذیرش همراه
بانک تاثیر دارد. ۱۰) نگرش به پذیرش همراه بانک بر تمایل به همراه بانک تاثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
مدل مطالعه برگرفته از مطالعه ويلد چاوليا١(٢٠١٧) مي باشد که در آن اعتماد به نفس عمومي و بدبيني را به تمايل به پذيرش همراه بانک مرتبط مي سازد، که در اين بين نگرش به موفقيت و شکست و نگرش به يادگيري استفاده از همراه بانک با نوجه به نقش ميانجي بر اين رابطه تأثير مي گذارد.
براساس موارد بالا بررسي فعلي در نظر ميگيرد که اعتماد به نفس عمومي و نگرش هاي بدبينانه به طرف کالا و خدمات جديد، ارکان اصلي درتوضيح نيت رفتاري مصرف کننده به سمت پذيرش بانکداري موبايل ميباشند، مخصوصا درزمينه کشورهاي درحال ظهور و توسعه با استفاده از تئوري آزمون به عنوان پايه و اساس اين بررسي، بحث اين چارچوب تئوريکي توسط کشف نقش هاي اعتمادبه نفس عمومي و بدبيني درتوضيح پذيرش همراه بانک را مورد هدف قرار ميدهد.
براساس خلاصه نتايج آزمون فرضيه ها در جدول (١٢-٤) ضريب مسير رابطه استاندارد شده بين نگرش به موفقيت و نگرش به پذيرش همراه بانک ،٠/٧٥ ميباشد که با، ضريب معناداري (٨/٦٩ = T-value) در سطح ٠/٠٥ معنادار گرديده است -T) (١.
براساس خلاصه نتايج آزمون فرضيه ها در جدول (١٢-٤) ضريب مسير رابطه استاندارد شده بين نگرش به شکست و نگرش به پذيرش همراه بانک ، ٠/٦٦ مي باشد که با، ضريب معناداري (٧/٩٠ = T-value) در سطح ٠/٠٥ معنادارگرديده است -T) (١.
براساس خلاصه نتايج آزمون فرضيه ها در جدول (١٢-٤) ضريب مسير رابطه استاندارد شده بين نگرش به يادگيري و نگرش به پذيرش همراه بانک ،٠/٧٨ ميباشد که با، ضريب معناداري (٨/٧١ = T-value) در سطح ٠/٠٥ معنادارگرديده است -T) (١.