چکیده:
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین استفاده از فضای مجازی و تعلیم و تربیت از حیث ابعاد پیشرفت تحصیلی و وضعیت روانی دانش آموزان کاربرمی باشد. این تحقیق ازنوع روش- همبستگی و جامعهی آماری آن را کلیه دانش آموزان (369دانش آموز پسر)یکی از مدارس نمونه دولتی متوسطه اول پسرانه شهر کرج میباشد که نظرات خود را درباره اعتیاد به فضای مجازی در تابستان 1394 ابراز نمودند. برای گردآوری اطلاعات از مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه استاندارد، آزمون اعتیاد به فضای مجازی و وضعیت روانی(احساس تنهایی) بکار رفت. پرسشنامه ها، پس از جمعآوری دادهها با استفاده از نرم افزاراستخراج و به صورت جداول تنظیم و در محدودهی آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شده و یافتههای زیر به دست آمده: بین دو متغیر استفاده افراطی از فضای مجازی و پیشرفت تحصیلی رابطه معنادار وجود ندارد. به عبارتی پیشرفت تحصیلی هر دو گروه دانش آموزان استفاده کننده افراطی از فضای مجازی و آنهایی که بطور معمولی از فضای مجازی استفاده میکنند، حدودا یکسان است. امّا بین دو متغیراستفاده افراطی از فضای مجازی و احساس تنهایی رابطه معنادار وجود داشت؛ یعنی به عبارتی آنهایی که بطور افراطی از فضای مجازی استفاده میکنند، احساس تنهایی بیشتری داشتند
خلاصه ماشینی:
پرسشنامه ها، پس از جمعآوری دادهها با استفاده از نرم افزاراستخراج و به صورت جداول تنظیم و در محدودهی آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شده و یافتههای زیر به دست آمده: بین دو متغیر استفاده افراطی از فضای مجازی و پیشرفت تحصیلی رابطه معنادار وجود ندارد.
در کشور ما هم در خصوص این مسائل و نگرانیهایی که بدنبال خواهد داشت مطالبی نگاشته شده و انگشت شمار افرادی، به بررسی ابعاد کلی فرصتها و یا چالشها نگریسته اند این نوشتار سعی دارد به هر دو روی سکه فضای مجازی یعنی هم پیشرفت و هم چالشهای مانند وضعیت روانی یا احساس تنهایی کاربران و دانش آموزان نگاه ویژهای داشته باشد.
که یکی از این موارد استفاده مفرط و اعتیاد گونه ی فضای مجازی در دو جنبه ی پیشرفت تحصیلی وضعیت آموزشی و روانی، احساس تنهایی دانش آموزان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
6- نتيجهگیري از آنجا در این تحقیق هدف بررسی رابطه بین استفاده از فضای مجازی و تعلیم و تربیت از حیث ابعاد پیشرفت تحصیلی و وضعیت روانی دانش آموزان یک مدرسه نمونه دولتی پسرانه دوره متوسطه اول در شهر کرج بوده و ارایه راهکار مد نظر و بررسی قرار گرفته است.