چکیده:
یکی از مهمترین ویژگیهای شعر زنان که آن را از شعر مردان متمایز میکند.
پرداختن به مفهوم زن در کنار بیان زنانه است. در پیامد جریان جهانی کشف و
تحلیل آثار زنان، در ایران نیز مطالعاتی در راستای خوانش آثار زنان بویژه
شاعران و نویسندگان زن انجام شد. این مقاله» با همین سویه سعی در خوانش
شعر فاطمه راکعی و پوران علیپوردارد. از آنجا که خوانش زنانه مبتنی بر
نظریات متعددی در حوزه نقد است، این پژوهش بنا به نگرش شرقی و در
عین حال ایدئولوژیک دو شاعر، نشانه هایی از مژلفههای نهضت آکادمیک
اعتراض به فمنیست در شعر خود بروز داده اند. پسافمنیسم، با رویکرد اصلاح
اندیشههای افراط گرایانه و با حذف خواستهای عقلانی زنان، با گذار از
جنسیت قطبی شده به مفهوم تعالی انسان در کلیت عقلانی و معرفتی نظر دارد.
بنا بر این نگرش، مقاله حاضر ابتدا به خوانش مولفههای زنانه و سپس به
بررسی خواست زنان آگاه به حقوق خود در رابطه با کلیت انسانی در شعر دو
شاعر مورد نظر میپردازد.
خلاصه ماشینی:
از آنجـا کـه خـوانش زنانـه مبتنـي بـر نظريات متعددي در حوزه نقد است ، اين پژوهش بنـا بـه نگـرش شـرقي و در عين حال ايدئولوژيک دو شاعر، نشانه هايي از مؤلفـه هـاي نهضـت آکادميـک اعتراض به فمنيست در شعر خود بروز داده اند.
بنا بر اين نگرش ، مقاله حاضر ابتدا به خوانش مؤلفه هاي زنانه و سـپس بـه بررسي خواست زنان آگاه به حقوق خود در رابطه با کليت انساني در شـعر دو شاعر مورد نظر ميپردازد.
کارشناس ارشد فرهنگ و ادبيات عامه دانشگاه شهيدباهنرکرمان مقدمه يکي از عمده ترين دغدغه هاي شعر زنان معاصر، خود مفهوم «زن » است ؛ چنانکه فروغ اذعان مـيدارد: «مـن يـک زن هسـتم و مـيخـواهم کـه در شـعرم همچنـان زن بـاقي بمانم »(ر.
مقاله حاضر بنا دارد تا با توجه به الگوي فرهنگ - معنـا بـه خوانش شعر زنان مورد پژوهش بپردازد و از آنجا که رويکرد قرائـت زنانـه در پسـآمد خستگيها و واکنش زنان در بعد از تجربه مشارکت اجتماعي و سختيهاي تحميل شده به آنان در تداوم امور خانه تحول يافته است ، نگارندگان تلاش ميکنند تا در اين راسـتا خوانش خود را با دستاورد پسافمنيسم که توجه کليت انساني و عدالت جنسيتي اسـت ، تبيين نمايند.