چکیده:
هدف مقاله حاضر، بررسی دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهر اصفهان در مورد تأثیر آموزش سایهای بر تدریس آنها بود. روش پژوهش پیمایشی و جامعه آماری شامل تمامی معلمان دورهی دوم ابتدایی نواحی برخوردار (1 و 2 و 3) شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-1398 به تعداد 700 نفر بود. با استفاده از جدول کرجسی مورگان تعداد 248 نفر با روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته با 48گویه در مقیاس پنج درجهای لیکرت بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان تائید و پایایی آن از طریق تعیین ضریب آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه گردید. یافتههای حاصل از تحلیل دادهها با استفاده از آزمون t مستقل، نشان داد که بیشترین و کمترین تأثیر آموزش سایه به ترتیب بر بعد مسئولیت حرفهای و بعد محیط کلاس بوده است. همچنین نتایج حاکی از تأثیر مثبت آموزش سایه در تمامی ابعاد تدریس از دیدگاه معلمان بود.
The aim of the present study was to investigate the views of primary school teachers in Isfahan about the effects of shadow education on their teaching. To this aim, survey method was employed and statistical population included all second grade elementary school teachers in districts (1, 2 and 3) of Isfahan in the academic year of 2009-2010 including 700 individuals. From this population, 248 people were selected by stratified proportional sampling method and using Krejcie Morgan table. The research instrument was a researcher-made questionnaire with 48 items on a five-point Likert scale. The content validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was calculated by determining the Cronbach's alpha coefficient of 0.87. The findings from data analysis using independent t-test showed that the maximum and minimum effects of shadow education was on professional responsibility and classroom environment, respectively. The results also revealed the positive effects of shadow education in all aspects of teaching from the perspective of teachers.
خلاصه ماشینی:
بر اساس يافته هاي گزارش شده در جدول شماره ٤، از ديدگاه معلمان در بعد برنامه ريزي و آماده سازي، آموزش سايه با ميانگين ٤/٣٠ بر گويه ي ٩ مبني بر "طراحي تکاليف متنوع و متناسب با سبک يادگيري و توانايي دانش آموزان " و گويه ١٠ مبني بر "طراحي فعاليت هاي چالش برانگيز براي دستيابي به سطوح بالاتر يادگيري" بيشترين تأثير را داشته و کمترين تأثير آموزش سايه با ميانگين ٢/٩٣ بر گويه ي ١١ مبني بر اين که " معلم تلاش چنداني براي غنيسازي مطالب درسي (فراتر از حد کتاب درسي) نمينمايد" ميباشد.
درصد 43,1 بر اساس يافته هاي گزارش شده در جدول شماره ٦، از ديدگاه معلمان در بعد محيط کلاس درس ، بيشترين تأثير آموزش سايه با ميانگين ٤/٢٠ بر گويه هاي ٣٢ و ٣٣ مبني بر "استفاده از فضاهاي متنوع تر يادگيري متناسب با فعاليت يادگيري" و "بيشتر در نظر گرفتن نيازهاي ويژه ي دانش آموزان در گروه بندي آن ها" و کمترين تأثير با ميانگين ٢/٦٠ بر گويه شماره ٢٥ "معلم تعهد چنداني در قبال يادگيري همه ي دانش آموزان نداشته باشد.
براي مقايسه ميانگين ديدگاه معلمان در مورد تأثير آموزش سايه بر بعد محيط کلاس درس آنان از آزمون t مستقل استفاده شد که يافته هاي آن در جدول شماره ٧ گزارش شده است .
The shadow education system: private tutoring and its implications for planners.
The challenge of shadow education: Private tutoring and its implications for policy makers in the European Union.
Shadow Education: Comparative Perspectives on the Expansion and Implications of Private Supplementary Tutoring.