چکیده:
هدف پژوهش حاضر، اولویتبندی گرایش معلمان مدارس ابتدایی شهر اصفهان به ایدئولوژیهای برنامهدرسی به روش پژوهش توصیفی - پیمایشی بود ه است. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان مدارس ابتدایی نواحی شش گانه شهر اصفهان به تعداد 4290 نفر تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 354 نفر متناسب با جدول مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد ایدئولوژیهای برنامه درسی اسکایرو (2014) بود که براساس مولفههای هدف، تدریس، یادگیری، دانش، کودک و ارزشیابی به تعیین انواع ایدئولوژی برنامهدرسی (علمی دانشگاهی، فراگیرمحور، کارآیی اجتماعی و بازسازی اجتماعی) میپرداخت. به منظور تجزیه وتحلیل دادهها از روش آماره فریدمن استفاده گردید. یافته های پژوهش حاکی از آن است که معلمان ابتدایی شهر اصفهان در مولفههای هدف، تدریس، یادگیری، کودک و ارزشیابی به ایدئولوژی فراگیرمحور و در مولفه دانش به ایدئولوژی کارآیی اجتماعی بیشترین گرایش را داشتهاند. همچنین در همه مولفههای هدف، تدریس، یادگیری، کودک، دانش و ارزشیابی به ایدئولوژی علمی دانشگاهی کمترین گرایش را داشتهاند.
The purpose of this study was prioritize the tendency of elementary school teachers to curriculum ideologies through descriptive-survey method. The statistical population of the study consisted of all primary school teachers in Isfahan, 4290 people, from which 354 people were selected according to Morgan table by stratified cluster random sampling method. Data gathering tool was the standard questionnaire of Schiro (2014) Curriculum Ideologies, which determines the types of curriculum ideology (scholar academic, learner centered, social efficiency, and social reconstruction) based on the components of aim, teaching, learning, knowledge, child and evaluation. The Friedman test was used to analyze the data. Research findings indicated that elementary teachers of Isfahan had the highest tendency in the components of aim, teaching, learning, child and evaluation based on learner centered ideology and in the component of knowledge on social efficiency ideology; Also, in all of components have been the lowest tendency in the scholar academic ideology.