چکیده:
در قرن 21، رشد شتابان شهرنشینی همراه با انقلاب انفورماتیک و توسعهی تکنولوژی و فناوری-های جدید نشان از تغییر و دگرگونی ساختاری در روند توسعهی شهری دارد. شهرها تلاش اصلی خود را در فراهمسازی محیطی مناسب برای جذب بیشتر افراد نخبه و بااستعداد که در اصطلاح، «طبقهی خلاق» نامیده میشوند، معطوف میدارند. شهر خلاق مرکز نوآوری، خلاقیت، فناوری، و تبدیل ایده به ثروت میباشد. از این رو، امروزه بسیاری از شهرها در تلاش برای دستیابی به این الگو هستند. مقالهی حاضر، تلاشی است برای پاسخ به این پرسش که با توجه به جایگاه مهم و نقش اثرگذار فرهنگ اسلامی در نحوهی سازماندهی مراکز شهری و فضاهای سکونتی در ایران، شاخصهای مدیریت و فناوری اطلاعاتی که بتواند شهر خلاق ایرانی- اسلامی را تحقق بخشند کدامند؟ در این مطالعه از روش توصیفی- تحلیلی و دادههای حاصل از توزیع پرسشنامه استفاده شده است. پس از جمعآوری شاخصهای ارائه شده در ادبیات موجود مرتبط با حوزهی شهر خلاق نسبت به طبقهبندی آنها در بخشهای مختلف اقدام شده است. در مجموع 230 نفر از استادان و محصلان حوزههای علمیه در شهر اصفهان مورد مصاحبه و پرسشگری قرار گرفتند، از تکنیک تحلیل عاملی بهمنظور طبقهبندی شاخصهای انتخابی استفاده شده است. در نهایت، شاخصهای موثر در دستیابی به شهر خلاق ایرانی – اسلامی در حوزهی مدیریت و فناوری اطلاعات در چهار طبقه دستهبندی شد که شامل: 1)توسعهی زیرساختهای جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ 2)مدیریت کارآمد؛ 3)روابط خارجی و سیاستهای مدیریتی و 4) مشارکت زنان در مدیریت شهری میباشد.
در این مطالعه از روش توصیفی- تحلیلی و داده های حاصل از توزیع پرسشنامه استفاده شده است. پس از جمع آوری شاخص های ارائه شده در ادبیات موجود در حوزه شهر خلاق نسبت به طبقه بندی آنها در بخش های مختلف اقدام شده است. در مجموع 230 نفر از اساتید و محصلان حوزههای علمیه در شهر اصفهان مورد مصاحبه و پرسشگری قرار گرفتند، از تکنیک تحلیل عاملی بهمنظور طبقهبندی شاخصهای انتخابی استفاده شده است. در نهایت، شاخصهای موثر در دستیابی به شهر خلاق ایرانی – اسلامی در حوزه مدیریت و فناوری اطلاعات در چهار طبقه دستهبندی شد که شامل: 1)توسعه زیرساختهای جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ 2)مدیریت کارآمد؛ 3)روابط خارجی و سیاستهای مدیریتی و 4) مشارکت زنان در مدیریت شهری میباشد.
Identification of Information Technology and Management Indicators to Construct an Iranian-Islamic Creative City: A Case Study on Isfahan Metropolis in Iran In this research we have employed a descriptive - analytical method and its main data comes from a questionnaire survey. After extracting the required indices of creative city from existing literature, we classified them into different sections. In this study a total of 230 religious students and scholars in Isfahan religious schools were interviewed. Factor analysis was used to categorize the selected indicators. Finally, by using factor analysis, selected indicators were reduced to four categories including: 1) development of new information technology infrastructures, 2) efficient management, 3) foreign relations and management policies and 4) women participation in urban management.