چکیده:
پییِر گیرو، زبانشناس فرانسوی (1912-1983) نشانههای اجتماعی را از دو زاویه «هویت» و «آداب معاشرت» میکاود و مسئله هویت را در مقولههایی چون دین، یونیفرم، نشانها و مدالها، گروههای شغلی، نامها و القاب، آرایشها و غیره جست وجو میکند و مسئله آداب معاشرت را در مؤلفههایی همچون لحن کلام، اطوارپژوهی، فاصلهپژوهی و غیره بررسی مینماید. او معتقد است که با مطالعه نشانهها و درک معانی نهفته در آنها میتوان به رهیافتی ژرف از تمایز اندیشهها دست یافت. ادیبان و نویسندگان با آگاهی از کارکردهای این رویکرد علمی به انتقال مقاصد ادبی خویش همّت گماشتهاند. نجیب کیلانی (1931- 1995)، ادیب مصری در رمان الرَّجلُ الّذی آمَنَ با استفاده از نشانههای اجتماعی، تقابل فرهنگ شرق و غرب و دوگانگی شخصیت افراد غربزده و هویتباخته را در راستای تبیین هویت ناب اسلامی به تصویر کشیده است. پژوهش حاضر بر آن است تا به روش توصیفی- تحلیلی به بررسی شناسههای «هویت اسلامی» در رمان مزبور با توجه به نشانهشناسی اجتماعی پییر گیرو بپردازد. یافتهها نشان میدهد که نویسنده اهتمام ویژهای به سازههای دینی در اثر خود دارد. وی کوشیده تا با تمرکز بر برخی نشانههای اجتماعی اسلامی از قبیل اعمال دینی، عواطف دینمدارانه، اعتقادات دینی، یونیفرم و تَنپوشهای هویتبخش، القاب و نامهای هویتمند، مناسبات شغلی مبتنیبر اخلاق اسلامی و غیره، تمایز بین شرق و غرب و نیز واقعیتهای فرهنگی و اقتصادی آنها را بازتاب دهد و با برجستهسازی هویت و فرهنگ اسلامی در سرزمینهای شرقی، بسترهای نهادینهسازی آن را بیشازپیش در اذهان مخاطبان فراهم، و روحیه پاسداری از فرهنگ دینی را در جامعه تقویت کند.
Pierre Giroud, a French linguist (1912-1983), explores social signs from the perspectives of "identity" and "social etiquette". He explores the issue of identity in categories such as religion, language, occupation, names and titles, etc., and believes that by studying the signs and understanding the meanings hidden in them, a deep approach to the distinction of ideas can be achieved. Found. Writers and writers, aware of the functions of this scientific approach, have tried to convey their literary goals. Najib Kilani (1995-1931), an Egyptian writer in his novel "Alrajol allazi amana", depicts the confrontation between Eastern and Western culture and the duality of the personalities of Westernized people in order to explain the pure Islamic identity. The present study intends to investigate the characteristics of "Islamic identity" in the novel in a descriptive-analytical manner with regard to the persistent social semiotics of Giro. The findings show that the author pays special attention to religious structures in his work. He has tried to highlight some of the signs of Islamic society such as religious practices, religious sentiments, religious beliefs, the appearance of various clothes, titles and letters of identity and professional relations based on Islamic ethics. To reflect the distinction between East and West and their cultural and economic realities, and by highlighting the Islamic identity and culture in the Eastern lands, to provide the grounds for its institutionalization more and more in the minds of the audience and the spirit Strengthen the protection of religious culture in society.
خلاصه ماشینی:
بازنمود نشانه های هوّیت اسلامی در رمان الَّرجُل اّلذی آَمنَ بر پایه نشانه شناسی اجتماعی پییر گیرو ساراجوادی ١،امیدجهان بخت لیلی *٢،هادیشعبانیچافجیری 3 چکیده پییر گیرو، زبان شناس فرانسوی (١٩١٢-١٩٨٣) نشانه هـای اجتمـاعی را از دو زاویـه «هویـت » و «آداب معاشرت » میکاود و مسئله هویت را در مقوله هایی چون دین ، یونیفرم ، نشان هـا و مـدال هـا، گـروه هـای شغلی، نام ها و القاب ، آرایش ها و غیره جست وجو میکنـد و مسـئله آداب معاشـرت را در مؤلفـه هـایی همچون لحن کلام ، اطوارپژوهی، فاصله پژوهی و غیره بررسی مینماید.
الَّرجلُ اّلذی آَمنَ از رمـان هـایی اسـت کـه ضـمن ترسیم تقابل فرهنگ شرق با غرب و دوگانگی شخصیت افراد، دریچه ای تازه از هنجارها، عقاید و آداب و رسوم جامعه اسلامی را به روی خوانندگان میگشاید و مـیکوشـد تـا بـا اسـتفاده از نشانه های اجتماعی، واقعیت های زندگی اسلامی را نشان دهد و با روشنگری اذهان مردم از نفوذ و چیرگی فرهنگ غرب در جامعه جلوگیری کند؛ به دیگر سخن ، رویـارویی فرهنـگ غـرب بـا شرق و در پی آن غرب زدگی برخی عناصر موجب شد تـا نویسـنده بـرای اصـلاح آسـیب هـای فرهنگی و اجتماعی در جوامع شرقی به استفاده از نشانه های اجتماعی در رمان روی آورد و بـر دین به عنوان یکی از مؤلفه های هویت بخش بیشترین تأکید و تمرکز را داشته باشد.